Tuesday, July 10, 2012

SEJARAH TENTERA LAUT JEPUN


matsushima

      Sejarah tentera laut Jepun boleh dikatakan bermula dalam interaksi awal dengan negara-negara di benua Asia pada awal abad  1, mencapai puncak pra-moden aktiviti semasa abad ke-16, masa pertukaran kebudayaan dengan kuasa-kuasa Eropah dan perdagangan yang meluas dengan tanah besar Asia. Selepas lebih dua abad pengasingan relatif di bawah shogunate Tokugawa, teknologi tentera laut Jepun telah dilihat sebagai tidak setanding dengan tentera laut Barat apabila negara ini telah dipaksa oleh campur tangan Amerika pada tahun 1854 untuk meninggalkan sekatan maritim. Ini dan lain-lain acara membawa kepada pemulihan Meiji, tempoh pemodenan terburu-buru dan perindustrian yang disertai oleh pengembalian semula  kuasa Maharaja, menjadikan Tentera Laut Imperial Jepun tentera laut ketiga terbesar di dunia menjelang tahun 1920, dan boleh dikatakan paling moden di ambang Perang Dunia II.


                                                                          Kotetsu

    Sejarah kejayaan Tentera Laut Diraja Jepun , kadang-kadang terhadap musuh yang lebih kuat seperti Perang China-Jepun 1894-1895 dan 1904-1905 Perang Rusia-Jepun, yang berakhir dengan penghapusan hampir selesai tentera laut Amerika di Pelabuhan Pearl, Hawaii pada tahun 1945 yang menandakan bermula perang dunia kedua di sebelah Asia.

                                                                     shoheimaru

            Tentera Laut Imperial Jepun (IJN) (Jepun: 大 日本 帝国 海军) adalah tentera laut Jepun antara tahun 1867 dan sehingga 1947, apabila ia telah dibubarkan berikutan penolakan perlembagaan Jepun menggunakan kekerasan sebagai satu cara untuk menyelesaikan pertikaian antarabangsa.
         Pada tahun 1868, Maharaja Meiji yang dipulihkan terus dengan pembaharuan menuju ke arah perindustrian dan memilitarisasikan Jepun untuk mengelakkan daripada ditenggelami oleh Amerika Syarikat dan kuasa-kuasa Eropah. Tentera Laut Imperial Jepun telah ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1869. Kerajaan baru merangka pelan yang sangat bercita-cita tinggi untuk mewujudkan Tentera Laut dengan 200 buah kapal, yang dianjurkan kepada 10 armada, tetapi rancangan itu telah ditinggalkan dalam tempoh setahun kerana kekurangan sumber.

                                                                       redship

           Pemberontakan dalam negeri terutamanya Pemberontakan Satsuma (1877) memaksa kerajaan untuk memberi tumpuan kepada peperangan tanah. Dasar Tentera Laut, dinyatakan oleh slogan Shusei Kokubou (Jp:. 守势 国防, lit "Pertahanan Statik"), memberi tumpuan kepada pertahanan pantai, sebuah tentera berdiri, dan Tentera Laut pantai, yang membawa kepada sebuah organisasi yang tentera di bawah Kaiju Rikushu (Jp: 陆主海従, Tentera pertama, Tentera Laut kedua) .

         Sepanjang tahun 1870-an dan 1880-an, Tentera Laut Jepun kekal daya pertahanan dasarnya pantai, walaupun kerajaan Meiji terus untuk memodenkan. Pada tahun 1870 dekri Imperial menentukan bahawa Tentera Laut British harus menjadi model untuk pembangunan, dan misi kedua tentera laut British ke Jepun, Misi Douglas (1873-1879) yang diketuai oleh Archibald Lucius Douglas meletakkan asas-asas latihan pegawai tentera laut dan pendidikan. Togo Heihachiro telah dilatih oleh tentera laut British.


                                                                      Mikasa


       Kerajaan Meiji keluarkan bil Pengembangan Pertama Tentera Laut pada tahun 1882, yang memerlukan pembinaan 48 kapal perang, di mana 22 adalah untuk menjadi bot torpedo. Kejayaan tentera laut Tentera Laut Perancis menentang China dalam Perang China-Perancis 1883-85 seolah-olah untuk mengesahkan potensi bot torpedo, satu pendekatan yang juga menarik kepada sumber yang terhad Jepun. Pada tahun 1885, slogan Tentera Laut yang baru menjadi Kaikoku Nippon (Jp: 海 国 日本, menyalakan "Maritim Jepun").
                                           
                                            Hosho,kapal pengangkut kapal terbang yang pertama di dunia (1922)


     Pada tahun 1886, Tentera Laut Perancis yang terkemuka jurutera Emile Bertin telah disewa selama empat tahun untuk mengukuhkan Tentera Laut Jepun, dan mengarahkan pembinaan senjata Kure dan Sasebo. Jasa beliau yang lain ialah membangunkan kelas Sanseikan kapal perang, 3 unit yang menampilkan senapang utama yang yang satu tetapi berkuasa, pistol Canet 12.6 inci.Tempoh ini juga dibenarkan Jepun untuk menerima pakai teknologi baru seperti torpedo, torpedo-bot dan lombong, yang secara aktif dipromosikan oleh Tentera Laut Perancis (Howe, p281). Jepun yang diperolehi torpedo yang pertama pada tahun 1884, dan menubuhkan "Pusat Latihan torpedo" di Yokosuka pada tahuh 1886

No comments:

Post a Comment