Sunday, July 8, 2012

masyarakat maritim di Portugal


1. Sejarah maritim ialah kajian aktiviti manusia di laut. Ia meliputi elemen yang luas tema sejarah yang sering menggunakan pendekatan global, walaupun sejarah negara dan serantau kekal dominan. Sebagai mata pelajaran akademik, ia sering melintasi sempadan disiplin standard, memberi tumpuan kepada memahami hubungan pelbagai manusia kepada lautan, laut, parit dan sungai-sungai utama dunia. Rekod sejarah nautika dan mentafsir peristiwa masa lalu yang melibatkan kapal, perkapalan, pelayaran, dan pelaut.


2. Sejarah maritim adalah subjek yang luas melungkungi yang termasuk memancing, ikan paus, undang-undang maritim antarabangsa, sejarah tentera laut, sejarah kapal, reka bentuk kapal, pembinaan kapal, sejarah pelayaran, sejarah pelbagai sains maritim berkaitan (oseanografi, kartografi, hidrografi , dll), penerokaan laut, ekonomi maritim dan perdagangan, perkapalan, kapal layar, pusat peranginan tepi pantai, sejarah rumah api dan alat bantu pelayaran, tema maritim dalam sastera, tema maritim dalam seni, sejarah sosial kelasi dan penumpang dan yang berkaitan dengan laut komuniti. 

3. Zaman penjelajahan menandakan kemuncak kuasa imperial Portugis dan kekayaan. Pada awal abad ke 15, Portugal mempunyai penduduk seramai 1.3 juta orang  dan ekonomi yang bergantung kepada perdagangan maritim dengan Eropah Utara. Walaupun Portugal kekurangan kekayaan dan penduduk yang ramai, ia akan menyebabkan masyarakat Eropah dalam penerokaan laluan laut benua Afrika, Kepulauan Atlantik, dan Asia dan Amerika Selatan sepanjang abad 16.

4.  Beberapa faktor menyumbang ke Portugal menjadi perintis unggul Eropah dalam penerokaan maritim. Yang pertama ialah kedudukan geografi di sepanjang pantai barat Semenanjung Iberia, yang dibenarkan untuk pembangunan semula jadi tradisi pelayaran. Yang kedua adalah evolusi ekonomi maritim yang kompleks di mana bandar-bandar pelabuhan Lisbon dan OportO menjadi pusat perdagangan negara. Masyarakat saudagar menggunakan bandar-bandar pelabuhan sebagai asas operasi dari mana mereka membiayai majoriti penerokaan pelbagai usaha perdagangan.

5. Faktor ketiga menjadikan Portugal perintis dalam penerokaan adalah monarki. Portugal mendapat manfaat daripada monarki yang agak stabil yang raja-raja menggalakkan usaha perdagangan maritim dan perkapalan. 

6. Institusi beraja  memberikan setiap insentif yang mungkin dengan melaksanakan keistimewaan cukai dan dana insurans untuk melindungi pelaburan pemilik kapal dan pembina. Ahli-ahli golongan bangsawan ini juga adalah pelabur seperti Prince Henry Navigator. 

7. Golongan bangsawan menggunakan kedudukan politik mereka untuk memudahkan institusi beraja yang pemberian sekatan diraja yang dikawal selia pelayaran penjelajahan yang dibuat oleh masyarakat saudagar. 

8. Portugal adalah bernasib baik kerana mempunyai raja-raja yang diiktiraf kebergantungan kerajaan kepada perdagangan luar negara dan membantu dalam pengembangan dalam setiap cara yang mungkin. Kestabilan pemerintahan beraja adalah penting untuk penubuhan pertumbuhan ekonomi yang mapan.

9. Kestabilan monarki Portugis memberikan kerajaan satu permulaan kepala 70 tahun ke atas Sepanyol yang telah terganggu oleh perang saudara dan Reconquista Granada. Ia tidak sehingga pelayaran Columbus 'pada tahun 1492 bahawa orang Sepanyol akhirnya dalam kedudukan untuk mencabar penguasaan Portugal dalam penerokaan ke dunia baru.

LATAR BELAKANG GEOGRAFI NEGARA PORTUGAL

Portugal terletak di pantai barat Semenanjung Iberia, terikat di utara dan timur oleh Sepanyol dan di sebelah barat dan selatan oleh Lautan Atlantik. Ia terletak di antara garis lintang 37 dan 42 utara, dan longitudes 6 1/4 dan 9 1/2 barat Greenwich. Bentuk lebih kurang segiempat tepat, dengan panjang maksimum 362 km, lebar maksimum 140 batu dan kawasan seluas 35.490 batu persegi. Untuk tujuan pentadbiran, ia secara rasmi dibahagikan kepada kawasan, tetapi bahagian lama wilayah (yang muncul kerana perbezaan iklim, tanah dan ciri-ciri penduduk) telah tidak hilang makna dan masih bekerja dalam percakapan biasa biasa. Nama-nama wilayah ini ialah Entre-Douro-e-Minho, Traz-os-Montes, Beira, Estremadura, Alemtejo, dan Algarve. Kumpulan pulau Madeira, Porto Santo dan yang Azores dianggap sebahagian daripada Continental Portugal, harta benda lain yang menjadi tanah jajahan. Tidak termasuk pulau-pulau ini, Portugal mempunyai laut lembaga hampir 500 batu dan sempadan tanah kira-kira 620 batu, sebahagian besar yang ditanda oleh sungai atau gunung. Portugal dan Sepanyol tidak dipisahkan oleh sempadan semulajadi yang kuat bertanda.


Portugal kira-kira adalah dibahagikan kepada tiga zon: (1) utara, yang adalah bergunung-ganang dan naik 1800-5000 kaki, termasuk Serra do Gerez, terkenal untuk tumbuh-tumbuhan dan spring terma (2) pusat, zon dataran luas dibahagikan dengan banjaran gunung, di kalangan kedua yang sedang Serra da Estrella (6540 kaki), yang tertinggi dan terbesar di negara ini; (3) selatan, perniagaan yang paling menyeluruh daripada tiga, hampir keseluruhannya terdiri daripada dataran rendah dan dataran tinggi daripada ketinggian kecil. Dalam semua kawasan-kawasan gunung biasanya prolongations yang sistem Sepanyol. Pelbagai bebas daripada kepentingan Serra de Monchique. Secara ringkas, di utara, Portugal mempunyai rantaian banyak gunung, dataran tinggi ketinggian yang agak besar, dan dalam lembah sempit, di tengah-tengah, bersama-sama dengan gunung yang tinggi dan meluas, kami mendapati lembah luas dan dataran besar. Akhir sekali, selatan sungai Tagus, negara ini merupakan salah satu daripada dataran sepanjang Alemtejo, tetapi di Algarve sekali lagi menjadi berbukit, walaupun ketinggian jarang yang agak besar. Sungai-sungai ketua adalah: (a) Minho, yang membentuk sempadan utara; (b) Douro, yang meningkat di Sepanyol dan memasuki laut berhampiran OportO, kira-kira satu pertiga kursus di Portugal; (c) Mondego , sungai terbesar yang semakin meningkat di Portugal, yang memasuki laut di Figueira selepas kursus 140 batu; (d) membentuk Tagus, yang meningkat di Sepanyol, di atas Lisbon jurang yang lebih daripada lapan batu lebar, dan memasuki laut di bawah bandar itu , selepas perjalanan sejumlah hampir 500 batu, kira-kira satu pertiga di Portugal; (e) Sado, yang mengalir di muara besar di Setubal; (f) Guadiana, yang merupakan sebahagian sebagai sempadan antara kedua-dua negara. Tagus boleh dilayari oleh kapal kecil sejauh sebagai Santarem; Guadiana, jauh sebagai Mertola. Terdapat tiada tasik layak menyebut, Ria di Aveiro menghubungkan dengan laut.


Portugal mempunyai beberapa pelabuhan semulajadi yang baik. Bahawa Lisbon adalah yang terbaik, dan juga salah satu yang terbesar di Eropah, dan akses mudah pada setiap masa. Bar Douro yang cetek dan sukar; yang pelabuhan tiruan denda itu telah dibina di Leixões untuk berkhidmat OportO. Setubal adalah sebuah pelabuhan yang adil, seperti Villa Real de S. Antonio, di Algarve, manakala Lagos Bay, di wilayah yang sama, memberikan tempat berlabuh yang selamat untuk armada yang banyak. Pelabuhan-pelabuhan lain hanya sesuai untuk bot-bot kecil dan terus dihalang oleh pasir. Portugal kaya dalam deposit berkandung logam, termasuk antimoni, tembaga, mangan, uranium, plumbum, timah, dan besi. Arang batu adalah terhad dan berkualiti rendah. Negara ini mempunyai lebih daripada seratus mata air mineral, yang paling penting ialah Gerez dan Vizella (Minho), Vidago, Salgadas Pedras, dan Moledo (Traz-os-Montes), S. Pedro do Sul dan Felgueira (Beira Alta), Caldas da Rainha (Estremadura),, Moura (Alemtejo), dan Monchique (Algarve). Cawangan Arus Teluk mengalir sepanjang Pantai Barat dan iklim temperat, tetapi ia berbeza dari wilayah ke wilayah mengikut jarak tanah, dari laut, dan sebagainya.; Manakala tenang di pantai, ia adalah tertakluk kepada perubahan secara tiba-tiba ke dalam kawasan pendalaman. Dataran tinggi Traz-os-Montes dan Beira adalah sejuk dan keras, manakala pesisir Algarve panas, tetapi walaupun di mana suhu adalah paling ekstrim, termometer jarang naik hingga 3 Fahrenheit atau turun kepada 2 di bawah paras beku. Salji hanya turun pada musim sejuk di pergunungan tinggi dan di utara. Hujan yang lebih banyak di utara. Hujan yang lebih banyak pada musim sejuk dari Selatan, dan di pesisir daripada pedalaman. Kelembapan menghasilkan fogs yang boleh menyebabkan pantai merbahaya kepada perkapalan. Angin yang paling biasa ialah utara-barat, utara dan timur laut, tetapi dalam musim sejuk angin selatan barat berleluasa, diiringi oleh ribut. Nortada dan angin timur adalah kering dan marah-marah. Secara umumnya, iklim sihat, suhu purata 61 Fahrenheit. Dalam Lisbon abad ke-18 adalah lebih disyorkan oleh doktor Inggeris sebagai resort kesihatan, dan Estoril Mont ', di laut di luar muara Tagus, kini meningkat memihak sebagai kediaman musim sejuk.

Tumbuhan adalah kaya, termasuk hampir semua spesies sayuran iklim sederhana dan sebilangan besar yang terdapat di negara-negara panas. Antara pokok-pokok pain yang paling ciri-ciri, tetapi ia tidak tumbuh di selatan yang Sado. Yang Girireji Leiria ditanam oleh Raja Denis adalah hutan terbesar dan yang Mato Busaco adalah terkenal untuk saiz dan pelbagai pokok. Pokok buah-buahan banyak terdapat, terutamanya pada Douro Atas, dan di Beira. Zaitun dan oren di mana-mana, Algarve menghasilkan salai, dan Traz-os-Montes badam. Anggur adalah universal dan membentuk kekayaan utama Portugal. Wain ketua adalah pelabuhan, yang datang dari rantau Douro, dan wain Beira dan Semenanjung Lisbon (Collares dan Carcavellos), tetapi ladang anggur terbesar ditemui di selatan sungai Tagus dan merupakan satu ciptaan baru-baru ini. Bijirin yang paling berkembang gandum, jagung (jagung India), dan rai, tetapi Portugal masih bergantung kepada negara-negara asing bagi sebahagian bekalan roti. Wain, minyak, buah-buahan, sayur-sayuran, lembu, dan gabus dieksport dalam kuantiti yang besar, dan ketua mengeluarkan kapas, emas dan perak kerja, renda, dan tembikar. Perikanan merupakan pekerjaan utama penduduk pantai, dan industri sardin di Setubal adalah satu yang berkembang pesat.


PERLUASAN PORTUGAL SEBAGAI SEBUAH  KUASA MARITIM 


1. Pengembangan maritim Portugal adalah hasil ancaman kepada perdagangan Mediterranean yang telah dibangunkan dengan pesat selepas perang-perang salib, terutamanya perdagangan rempah. 


2. Rempah yang dilalui oleh pelbagai laluan darat dari Asia ke Levant, di mana mereka telah dimuatkan menaiki kapal Genoa dan Venice dan dibawa ke Eropah. Beransur-ansur, perdagangan ini menjadi diancam oleh lanun dan Turki, yang ditutup kebanyakan laluan darat dan tertakluk rempah untuk cukai yang berat. Eropah mencari laluan alternatif kepada Asia dalam usaha untuk memintas kesukaran-kesukaran ini.

3.Portugis mengetuai ekspidisi penerokaan ke dunia baru kerana
   3.1 Pertama, lokasi Portugal di pinggir selatan barat daratan Eropah meletakkan negara di persimpangan maritim antara Atlantik dan Mediterranean.
     3.2 Kedua, Portugal adalah oleh abad ke-15 padat, kerajaan bersatu yang diketuai oleh golongan bangsawan bertenaga, tentera, yang mempunyai wilayah yang tiada lagi di semenanjung untuk menakluk, cuba bidang baru tindakan di luar negara.
      3.3 Ketiga, raja-raja Portugs telah didorong oleh kepercayaan yang mendalam diadakan bahawa peranan mereka dalam sejarah adalah sebagai pemegang standard agama Kristian terhadap umat Islam.      
      3.4    Keempat, raja-raja Portugal telah, sejak pengasas monarki, menggalakkan aktiviti maritim. Faneto mengasaskan tentera laut Portugis, dan Fernando menggalakkan pembinaan kapal yang lebih besar dan mengasaskan sistem insurans maritim.
     3.5 Portugal mengetuai dunia dalam bidang sains nautika, telah menyempurnakan astrolab dan sukuan dan membangunkan Caravel lantine-direncana, semua yang dibuat arah dan belayar laut yang tinggi mungkin



Bibliography

Abshire, David M., and Michael Samuels (eds.). Portuguese  Africa: A Handbook. New York: Praeger, 1969.
         
Boxer, Charles R. Four Centuries of Portuguese Expansion: A  Succinct Survey. Berkeley: University of California
Press, 1969.
         
------. Portuguese Society in the Tropics: The Municipal Councils of Goa, Bahia, and Luanda, 1510-1800. Madison:
     University of Wisconsin Press, 1965. rd, Sarah. Portugal. New York: Walker, 1973.
         
Chilcote, Ronald H. Portuguese Africa. Englewood Cliffs,  New Jersey: Prentice-Hall, 1967.
         
Duffy, James. Portuguese Africa. Cambridge: Harvard  University Press, 1968.
         
Figueiredo, AntÛnio de. Portugal: Fifty Years of  Dictatorship. New York: Holmes and Meier, 1975.
         
Gallagher, Tom. Portugal: A Twentieth-Century  Interpretation. Manchester: Manchester University Press,
     1983.
         
Isaacman, Allen F. Mozambique: The Africanization of a European  Institution: The Zambesi Prazos, 1750-1902. Madison:
     University of Wisconsin Press, 1972.
         
Kay, Hugh. Salazar and Modern Portugal. New York: Hawthorn  Books, 1970.
         
Livermore, H.V. A New History of Portugal. Cambridge: Cambridge University Press, 1969.
         
Marques, A.H. de Oliveira. Daily Life in Portugal in the Late  Middle Ages. Madison: University of Wisconsin Press,
     1971.
         
______. History of Portugal. (2 vols.) New York: Columbia  University Press, 1972.
         
Nowell, Charles. Portugal. Englewood Cliffs, New Jersey:  Prentice-Hall, 1973.
         
Opello, Walter C., Jr. Portugal: From Monarchy to Pluralist  Democracy. Boulder, Colorado: Westview Press, 1991.
         
Payne, Stanley G. A History of Spain and Portugal. (2 vols.) Madison: University of Wisconsin Press, 1973.
         
Porch, Douglas. The Portuguese Armed Forces and the Revolution. London: Croom Helm, 1977.
         
Raby, Dawn Linda. Fascism and Resistance in Portugal: Communists, Liberals, and Military Dissents in the Opposition
     to Salazar, 1941-1974. Manchester: Manchester University Press, 1988.
         
Robinson, Richard Alan Hodgson. Contemporary Portugal: A History. London: George Allen and Unwin, 1979.
         
Stanislawski, Dan. The Individuality of Portugal: A Study of Historical-Political Geography. Austin: University of
     Texas Press, 1959.
         
Wheeler, Douglas L. Republican Portugal: A Political History, 1910-1926. Madison: University of Wisconsin Press, 1978.
         
Wiarda, Howard J. Corporatism and Development: The Portuguese  Experience. Amherst: University of Massachusetts Press,
     1977.


No comments:

Post a Comment