Wednesday, July 18, 2012

REVOLUSI PERINDUSTRIAN DI EROPAH



             Revolusi perindustrian di Eropah tidak berlaku semalaman tetapi hanya tersebar di benua itu sangat beransur-ansur. Salah satu daripada pencetus pertumbuhan yang luar biasa tinggi di kalangan penduduk yang menetapkan pada sekitar pertengahan abad ke-18 dan menghasilkan satu kumpulan pekerja yang ramai. Pada masa yang sama , kaedah pengeluaran yang lebih cekap menjadi perlu untuk membekalkan keperluan asas kepada jumlah penduduk yang  ramai akibat perkambangan industri. Dalam keadaan ini Great Britain menikmati dua kelebihan penting: satu sistem pertanian yang sangat produktif dan kaya dan angka yang menakjubkan yang diperkatakan oleh pencipta kreatif dan inovatif. Ini adalah mengapa United Kingdom merencanakan rentak kemajuan ke seluruh Eropah dari 1750 dan seterusnya untuk abad yang akan datang atau lebih.

             Alat menenun  "Spinning Jenny" yang pertama telah dicipta pada Kepulauan British. Ini diikuti oleh mesin tenun menenun mekanikal, dan ia tidak lama sebelum kilang-kilang tekstil menembak keluar dari kepulauan British. Pada masa yang sama perkembangan drastik dalam industri besi berlaku. Dengan seberapa segera apabila pengetahuan untuk menghidupkan arang batu ke dalam pengeluaran besi keluli yang mempunyai rizab yang sangat baik, hampir tidak terhad sebagai bahan api untuk memproses bijih besi. Apabila enjin stim telah diperkenalkan untuk memanaskan ketuhar relau lebih pantas dan berkesan, ketuhar di dalam kawasan arang batu dengan cepat dilindungi di menara Colliery dan cerobong cerobong kerja-kerja besi.

            Pekerja yang mengalir masuk ke pusat-pusat perindustrian baru dan dalam beberapa tahun kampung berkembang menjadi bandar-bandar utama akibat urbanisasi. Di sini orang ramai dipaksa untuk hidup di bawah keadaan yang dahsyat di kawasan miskin yang sesak dan bilik bawah tanah lembap. Waktu bekerja sekitar 14 jam sehari dan pekerja merupakan hamba kepada rentak mesin. Wanita dipaksa untuk bekerja keras bagi gaji yang kurang, terutamanya dalam collieries dan kilang-kilang tekstil. Anak-anak juga telah dieksploitasi. Pekerja-pekerja hidup sentiasa dalam ketakutan, pengangguran dan kelaparan. Keadaan terdesak mereka sering terlibat dalam konflik dan pertempuran berdarah akibat pemberontakan. Mesin-pemutus cuba mempercepatkan perkembangan industri tetapi ciptaan baru yang dipasang bersama-sama seperti gigi roda dalam roda. Pengeluaran keluli yang bertambah baik didorong rel lebih untuk mengangkut lokomotif stim keluli yang menarik gerabak penuh besi dan keluli.


         Perancis merupakan pesaing utama industri pada tahap yang sama dengan Great Britain. Seawal abad ke-18, bekalan kapas untuk kilang-kilang tekstil meningkat lima kali secepat di Kepulauan British. Pengilang Perancis tertumpu ke atas produk siap. Ini adalah sering dianggap barangan mewah seperti sutera ditenun, tembikar dan barangan kulit. Seperti dagangan tradisi yang pertama untuk menjadi jentera dan ini menjelaskan mengapa mogok utama yang pertama berlaku dalam industri pemprosesan sutera. Pekerja mahir di Lyons telah mengambil tindakan perindustrian dalam tahun 1830-an untuk memaksa pengenalan gaji minimum. Sejak Perancis mempunyai sedikit sumber arang batu dan besi, collieries dan Ironworks hanya mula muncul pada pertengahan abad ke-19 bagi memenuhi keperluan industri kereta api yang semakin meningkat. Perlahan-lahan tetapi fokus pekerjaan mula beralih daripada sektor pertanian kepada pengeluaran perindustrian.

          Revolusi perindustrian di Eropah mempunyai ciri-ciri yang sangat berbeza. Belgium, salah satu daripada negara-negara perindustrian dapat menggunakan sumber-sumber yang kaya dengan bijih besi dan arang batu dan tradisi yang lama dalam pembuatan tekstil. Untuk sebab ini pembangunan industri seiring mengikut garisan yang sama dengan di Great Britain. Di Switzerland juga, pembangunan struktur yang dibangunkan pada peringkat yang agak awal tetapi dengan cara yang sama sekali berbeza. Di sini disebabkan kekurangan bahan mentah maka berlaku pengkhususan dalam produk khusus dari tenunan sutera, kapas pemprosesan dan kejuruteraan, termasuk membuat jam. Sebaliknya, walaupun negara-negara di pinggir benua - Sepanyol, Greece dan negara-negara Balkan - dapat meningkatkan eksport produk pertanian dan bahan mentah, mereka terus ketinggalan dalam pengeluaran perindustrian selama bertahun-tahun.

          Di Jerman kaedah baru pengeluaran berkembang sangat lewat kerana negara itu dibahagikan kepada negeri-negeri kecil yang begitu banyak. Namun begitu selepas kesatuan kastam 1834 produktif industri berat dibangunkan di kawasan perlombongan di Upper Silesia, di Saarland dan Dortmund. Pada masa yang sama pembinaan landasan memberi rangsangan penentu untuk memperluaskan pengeluaran keluli dan kejuruteraan mekanikal. Terima kasih kepada rizab yang tinggi mereka modal dan piawaian yang tinggi bagi latihan, perniagaan Jerman yang mampu untuk mengambil alih peranan utama dalam industri kimia dan elektro-teknikal yang baru dalam fasa kedua perindustrian ke arah akhir abad ke-19. Kesemua perkembangan ini selari dengan organisasi yang lebih kukuh pekerja. Parti politik kelas pekerja yang pertama telah ditubuhkan pada tahun 1863 di Jerman; ini diikuti oleh SPD pada tahun 1869. Ia tidak sehingga 1906 bahawa Parti Buruh British telah ditubuhkan.

        Pada masa yang sama kerajaan mula untuk mengadakant kawalan mereka terhadap pertubuhan-pertubuhan pekerja. Konflik dalam masyarakat industri telah membawa kepada konflik berdarah dengan pihak berkuasa kerajaan, kesatuan perdagangan di sisi undang-undang dibenarkan di banyak negara. Sesetengah Marxsis lain berorientasikan menuntut reformasi sosial asas. Sekitar awal abad ke-20 gelombang mogok menimpa negara-negara perindustrian utama. Pertama pergerakan besar-besaran yang dianjurkan pekerja berjaya dalam menuntut gaji yang lebih tinggi, dan permintaan untuk sehari dua belas jam bekerja tidak lama kemudian diikuti oleh permintaan yang tinggi bagi 10 jam sehari.
                                                                        Spinning Jenny

        Penambahbaikan yang pertama dalam keadaan kerja yang berlaku selepas undang-undang telah diperkenalkan pada tahun 1842 untuk menyekat buruh kanak-kanak dan kerja-kerja wanita di Great Britain. Perancis dan Prussia diikuti. Untuk mengecilkan konflik sosial kerajaan Jerman memperkenalkan sakit, kemalangan dan insurans usia tua bagi pekerja dalam tahun 1880-an. Tetapi pada masa yang sama tempo kerja mekanikal meningkat, dan di negara-negara perindustrian beribu-ribu orang terus hidup di kawasan yang sesak dan padat di  kawasan miskin dengan keadaan yang tercemar.


           Umur industri di Belanda hanya benar-benar bermula sekitar 1860. Negara ini tidak hanya dilindungi di laluan air itu mempunyai sumber semulajadi yang sangat sedikit. Kedua-dua faktor yang dibuat amat sukar untuk membina industri berat dan membina sambungan keretapi. Atas sebab ini perniagaan cenderung untuk menumpukan perhatian kepada pembangunan perdagangan pra-industri. Ia adalah terutamanya pemprosesan produk pertanian seperti susu dan daging yang meletakkan asas bagi mekanisasi masa depan. Akhirnya, sekitar akhir abad ke-19, kebimbangan utama telah diwujudkan di kawasan perindustrian baru elektro teknologi dan kimia. Petani Belanda dan Denmark membangunkan bentuk baru pemasaran. Dianjurkan mengikut garisan koperasi, mereka mampu untuk memasarkan produk pertanian mereka lebih jarak yang pernah lebih besar pada masa yang sama, pengeluar-pengeluar individu kekal tuan-tuan dan tuan kawasan tertentu di tanah mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment