Sunday, July 1, 2012

CIRI-CIRI MASYARAKAT AGRARIA


Masyarakat pertanian adalah sebuah masyarakat yang bergantung kepada pertanian sebagai kaedah utama untuk sokongan dan rezeki. Masyarakat mengakui cara lain tabiat kehidupan dan kerja tetapi menekankan kepentingan pertanian dan perladangan, dan adalah yang paling lazim organisasi sosio-ekonomi bagi kebanyakan yang dicatatkan sejarah manusia. Ini adalah cara biasa bagi negara-negara Eropah Medieval untuk mendapatkan kekayaan. Perubahan dalam amalan pertanian berlaku di England pada abad ke-18, dengan Revolusi Pertanian British, dan kemudian seterusnya kemudian merebak ke seluruh Eropah dan Amerika Syarikat. Thomas Jefferson menggalakkan masyarakat pertanian untuk Amerika Syarikat semasa pembentukan awal negara.

Sistem pertanian adalah satu konsep yang digunakan untuk menerangkan set dinamik faktor-faktor ekonomi dan teknologi yang memberi kesan kepada amalan pertanian. Ia adalah berlandaskan kepada idea bahawa sistem yang berbeza telah dibangunkan bergantung kepada keadaan semulajadi dan sosial yang khusus untuk rantau tertentu.

Faktor politik juga mempunyai kaitan dengan sistem pertanian yang disebabkan oleh isu-isu seperti pemilikan tanah, organisasi buruh, dan bentuk penanaman.

Asas bagi sistem pertanian semasa boleh diperolehi daripada:
i.  struktur sosial pertanian seperti bahagian-bahagian suku kaum atau etnik, kelas feudal atau sistem keluarga yang diasaskan.
ii.  kaedah pertanian seperti tanaman bergilir, tanah rang 
iii. kegiatan penternakan yang digunakan
iv. berdasarkan ideologi dominan politik seperti komunisme atau sosialisme pertanian.
 
 
Agrarianism mempunyai dua makna biasa. Erti yang pertama merujuk kepada falsafah sosial atau falsafah politik yang menghargai masyarakat luar bandar yang lebih baik kepada masyarakat bandar.
 
Petani sendiri yang bebas dan tidak lebih baik kepada pekerja bergaji, dan melihat pertanian sebagai satu cara hidup yang boleh membentuk nilai-nilai sosial yang ideal.  Ia menekankan keunggulan hidup luar bandar yang mudah berbanding dengan kerumitan kehidupan bandar, dengan bank-bank dan kilang-kilang.
 
Thomas Jefferson adalah bergantung kepada pertanian wakil yang membina Demokrasi Jeffersonian sekitar tanggapan bahawa petani adalah "warganegara yang paling berharga" dan Republikan yang sebenar.
 
 
Falsafah agrarianism termasuk ahli-ahli falsafah Eropah dan Cina. Idea-idea John Locke dan Era Renaissance, membentuk asas bagi agrarianism moden Eropah dan Amerika. Kedua, istilah "agrarianism" ertinya cadangan politik bagi pengagihan semula tanah, khususnya pengagihan tanah daripada golongan kaya kepada golongan miskin atau yang tidak bertanah. Istilah ini adalah biasa di banyak negara, dan berasal dari "Lex Sempronia Agraria" atau "undang-undang pertanian" Rom pada 133 SM, yang dikenakan oleh Tiberius Gracchus, yang merampas tanah-tanah yang kaya dan diagihkan kepada golongan miskin dikenali sebagai "reformasi pertanian." Dalam masyarakat yang dipengaruhi oleh Konfusianisme, petani telah dianggap sebagai ahli dihormati masyarakat yang produktif, manakala peniaga yang menjana wang dipandang rendah. Di England pada abad kelapan belas dan kesembilan belas,gerakan reformasi tanah yang cuba untuk mengagihkan semula tanah tanaman. Agriculturalism di China
 

Agraria di China

Agriculturalism (农家 / 农家; Nongjia) adalah falsafah awal pertanian sosial dan politik di China kuno yang menyokong perkauman petani utopia dan egalitarianisme . Falsafah ini diasaskan kepada tanggapan bahawa masyarakat manusia berasal dengan pembangunan pertanian, dan masyarakat. berdasarkan kepada "prospensity" semulajadi orang ke kawasan ladang."

Ahli pertanian percaya bahawa kerajaan yang ideal, yang dimodelkan selepas tadbir urus separa-mitos Shennong, diketuai oleh seorang raja yang ihsan, seseorang yang bekerja bersama-sama rakyat dalam membajak ladang. Raja pengusahaan tanah tidak dibayar oleh kerajaan melalui perbendaharaan; kehidupan berasal dari keuntungan yang ia usahakan bekerja di ladang, bukan kepimpinan beliau Tidak seperti yang Confucians, petani tidak percaya dalam pembahagian tenaga pekerja, dengan alasan. sebaliknya bahawa dasar ekonomi negara perlu berdasarkan sara diri egalitarian. Ahli pertanian menyokong penetapan harga, di mana semua barangan yang sama, tanpa mengira perbezaan dalam kualiti dan permintaan, ditetapkan pada tepat harga yang sama, tidak berubah.

Mereka menggalakkan perladangan dan pertanian dan mengajar teknik penternakan dan penanaman, kerana mereka percaya bahawa pembangunan pertanian adalah kunci kepada masyarakat yang stabil dan makmur. Mencius ahli falsafah China pernah mengkritik penyokong Xu Xing ketua (许 行) untuk menganjurkan bahawa pemerintah harus bekerja di lapangan dengan rakyat mereka.

No comments:

Post a Comment