Sunday, July 1, 2012

Latar belakang masyarakat Agraria di Eropah


Latar Belakang Masyarakat Agraria di Eropah

Penduduk di Eropah termasuk Belanda tinggal di dalam manor atau domain di kenali sebagai Manorialism

            Salah satu daripada pencapaian terbesar awal Zaman Pertengahan adalah kemunculan ladang tunggal keluarga sebagai unit asas pengeluaran. Pemilik Villa, merupakan bekas patricians Rom, dipaksa untuk menyelesaikan hamba mereka di ladang-ladang mereka sendiri. Ini metrupakan proses pembangunan yang sering dipanggil manorialism atau serf, menandakan permulaan golongan petani Eropah, kelas atau perintah buruh atau  serf atau manorialism pada  kira-kira 500-1000.



           Menjelang abad ke-6, satu siri peralatan ladang baru mula untuk membuat penampilan mereka. Pembangunan pertama adalah bajak berat yang diperlukan untuk menghidupkan tanah yang keras Eropah utara. Yang lebih tua "gores" bajak telah bersimpang-siur bidang itu dengan penembusan hanya sedikit dan cahaya yang diperlukan, baik bersaliran tanah. Bajak berat atau "moldboard" memotong jauh ke dalam tanah dan berpaling supaya ia terbentuk rabung, sekali gus menyediakan sistem perparitan semula jadi. Ia juga membolehkan penanaman yang mendalam benih. Bajak berat, dengan menghapuskan keperluan untuk membajak-balas, juga mempunyai kesan mengubah bentuk bidang di utara Eropah dari squarish untuk panjang dan sempit.


             Bentuk lama persegi bidang adalah tidak sesuai untuk bajak baru - untuk menggunakannya berkesan semua tanah-tanah kampung terpaksa disusun semula menjadi luas, bidang fenceless terbuka yang dibajak di jalur sempit yang panjang. Ini dijemput kerjasama.Kelemahan itu kerana itu memerlukan peningkatan jumlah kuasa haiwan untuk menarik di seluruh tanah. Jadi, inovasi yang kedua cuba untuk mengatasi kelemahan ini: pengenalan pasukan lembu. Ini menjadi mungkin melalui penggunaan dua keping teknologi yang dikenali oleh orang Roma: kolar kuda tegar dan abah-abah seiring. Kolar tegar dan abah-abah seiring membenarkan pasukan menarik dengan kekuatan yang sama dan kecekapan yang lebih besar. Dan ini kerjasama yang dijemput serta berapa banyak petani boleh dikatakan telah dimiliki 8 lembu, bilangan yang diperlukan untuk menarik bajak berat.


             Ditambah ke ini adalah hakikat bahawa setiap petani mungkin "memiliki" dan tuaian 50 atau 60 jalur kecil yang bertaburan secara meluas ke atas seluruh tanah suai tani kampung. Hasilnya ialah pertumbuhan majlis kampung yang kuat petani untuk menyelesaikan pertikaian dan untuk memutuskan bagaimana pengumpulan jumlah jalur kecil sepatutnya diuruskan. Ini adalah intipati sistem dgn tanah milik bangsawan kerana ia beroperasi di utara Eropah.Eropah Utara petani juga mula mencuba dengan sistem tiga bidang putaran tanaman. ( Tanaman Bergilir )

             Ssistem dua bidang, tanah pertanian telah dibahagikan kepada dua bahagian. Satu bidang elah ditanam pada musim gugur dengan gandum musim sejuk manakala bidang lain kekal . Di bawah sistem tiga bidang tanah yang sama akan dibahagikan kepada tiga. Satu bidang akan ditanam pada musim gugur dengan gandum atau rai, musim sejuk dan dituai pada awal musim panas. Pada musim bunga lewat medan kedua ditanam dengan oat, barli, kekacang atau lentil, yang dituai pada akhir musim panas. Medan ketiga akan kekal yg Muthalib. Sistem seperti itu telah meningkatkan arability tanah sejak kecenderungan untuk berlebihan amat berkurangan.


            Kepentingan ini tidak boleh diketepikan. Tanpa membajak tambahan, ia akan dibuat bagi tanah untuk menghasilkan lebih banyak makanan. Jumah  protein sayuran dinaikkan bermakna bahawa petani Eropah mungkin menikmati tahap yang lebih baik dari segi pemakanan. Akhir sekali, kepelbagaian kepada tanaman lain seperti oat, bermakna bahawa kuda boleh makan dengan betul. Dan kuda yang akhirnya akan menggantikan lembu sebagai kaedah pilihan kuasa haiwan.

          Inovasi ini dalam teknik pertanian  Besi menjadi semakin digunakan untuk membuat peralatan pertanian kerana ia lebih tahan lama daripada kayu. Peralatan ladang baru telah sama ada menemui atau halus seperti Menyikat bergigi. Terdapat juga insiden mengejutkan kincir angin. Semua ini bermakna pengeluaran makanan yang lebih besar dan dengan kecekapan yang lebih besar. Perkembangan ini berlaku, secara beransur-ansur dan serantau, pada manor abad pertengahan. Manor adalah unit asas organisasi ekonomi, politik dan sosial. . Manor itu adalah sebuah masyarakat yang yang ketat berdisiplin petani yang dianjurkan secara kolektif di bawah kuasa tuan.

          Manors biasanya dibahagikan kepada dua bahagian: Lord yang ditakrifkan tuan tanah dan telah bekerja oleh hamba dan kemudian terdapat ladang-ladang kecil daripada serf itu sendiri. Terdapat juga luas tanah biasa  yang digunakan oleh serf untuk ragut, gleaning,, memburu, dan perikanan. Manor tipikal zaman pertengahan juga mengandungi pelbagai bengkel yang dihasilkan pakaian, kasut, alat dan senjata. Terdapat kedai roti, menekan wain dan kilang menggiling

          Tuan A dikawal sekurang-kurangnya satu kampung dgn tanah milik bangsawan dan tuan-tuan yang hebat mungkin mengawal beratus-ratus. Estet manor kecil mungkin mengandungi keluarga  manakala lebih besar estet mungkin termasuk lima puluh atau enam puluh. Kampung dgn tanah milik bangsawan tidak pernah cukup kerana garam, millstones atau mungkin metalware tidak terdapat dan mempunyai hendaklah diperolehi daripada sumber-sumber luar. Walau bagaimanapun, manor zaman pertengahan yang berkhidmat sebagai persekitaran ekonomi yang seimbang. Petani berkembang gandum mereka dan dibesarkan lembu, biri-biri, hogs dan kambing. Terdapat tukang besi, tukang kayu dan stonemasons yang dibina dan dibaiki tempat kediaman.


         Paderi kampung menjaga roh-roh penduduk dan ia meningkat kepada tuhan untuk mempertahankan harta pusaka manor dari serangan luar.Apabila manor telah diserang oleh tuan saingan, petani biasanya ditemui perlindungan di dalam dinding rumah tuan mereka. Menjelang abad ke-12, tuan rumah telah menjadi dalam banyak kes, sebuah istana yang diperkaya. Petani amnya hidup, bekerja dan meninggal dunia di dalam kawasan estet tuan dan telah dikebumikan di gereja kampung. Dunia petani zaman pertengahan adalah jelas di dunia dan pengalaman harta pusaka manor.Ada satu set yang kompleks hubungan peribadi yang ditakrifkan obligasi antara hamba dan tuan. Dalam pulangan untuk keselamatan dan hak untuk memupuk bidang dan meluluskan pegangan mereka kepada anak-anak mereka, hamba mempunyai tanggungjawab kepada tuhan mereka. Hasilnya, kebebasan peribadi daripada hamba yang terhad dalam beberapa cara. Terikat untuk tanah itu, mereka tidak dapat meninggalkan manor tanpa persetujuan tuan. Sebelum sesuatu serf boleh berkahwin, dia terpaksa mendapatkan persetujuan tuan serta membayar bayaran yang kecil.

        Lord boleh memilih seorang isteri untuk serf dan memaksa beliau untuk mengahwininya. Seorang hamba yang enggan telah diarahkan untuk membayar denda. Di samping itu untuk bekerja tanah air mereka sendiri, serf juga terpaksa bekerja tanah tuan-tuan mereka. Tuan tanah untuk dituai oleh serf sebelum mereka boleh menuai tanah mereka sendiri. Perkhidmatan lain yang berhak mengambil oleh tuan termasuk menggali longkang, mengumpul kayu api, membina dan membaiki pagar, dan membaik pulih jalan raya dan jambatan.


       Secara umum, lebih separuh daripada 1 minggu kerja hamba telah dikhaskan untuk memberikan perkhidmatan kepada tuan. Hamba juga membayar pelbagai cukai-cukai kepada tuan: kepala tahunan atau cukai kepala (secara literal, cukai ke atas kewujudan) taille (cukai ke atas harta hamba), dan Heriot (cukai harta pusaka),. Akhir sekali, serf zaman pertengahan membayar beberapa Banalities yang cukai yang dibayar untuk menggunakan kilang tuan, ketuhar dan menekan.Kewujudan serf adalah satu keras. Manor yang ditawarkan perlindungan kepada serf, sesuatu yang amat diperlukan pada masa ini yang tidak menentu. Manor juga menggalakkan kerjasama kumpulan.

       Dalam renaissance, pemulihan ekonomi bandar, humanization agama Kristian, pertumbuhan universiti dan kemunculan kerajaan berpusat akan menjejaskan hubungan feudal dan dgn tanah milik bangsawan. Walaupun hubungan pergantungan kekal, institusi feudal secara beransur-ansur hilang.

No comments:

Post a Comment