Tuesday, July 10, 2012

Jepun adalah sebuah Negara Maritim



           Kepulauan Jepun ialah lengkok pergunungan yang terletak di sisi timur, Benua Eurasia. Ia termasuk empat pulau-pulau yang lebih besar (Honshu, Hokkaido, Kyushu dan Shikoku) dan lebih 1000 pulau kecil yang merangkumi beberapa 370.000 km2  tanah dan dengan zon ekonomi eksklusif berjumlah hampir 4480000 km2 .  Negara Jepun Moden membentang dari Kepulauan Ryukyu di selatan Soya dan Selat Etorofu di utara (kawalan di atas Kepulauan Kuril dipertikaikan antara Jepun dan Russia).


          Geografi Jepun bermula dari akhir zaman ais terakhir, kira-kira 12,000 tahun lalu. Fosil dan tinggalan arkeologi mengesahkan bahawa Jepun pernah menjadi sebahagian daripada Asiatic tanah besar, tetapi sebagai suhu meningkat begitu juga laut yang bersebelahan, dan jambatan tanah melampirkan pulau-pulau Jepun ke tanah besar Asia telah tenggelam. Sejak itu kepada masa ini, Jepun telah membangunkan budaya tersendiri dengan pengaruh dari budaya tanah besar China dan Korea. Jarak di antara Jepun dan Korea adalah 200 kilometer dan di antara Jepun dan China sedikit lebih daripada 800 kilometer. Jepun, China Timur dan laut Kuning merupakan koridor lautan yang telah membantu laut komunikasi; sesuatu seperti Asia Timur Mediterranean dengan semenanjung Korea  - seperti rakan sejawatannya dari Itali - yang terletak di pusat timur dan barat perdagangan.

           Lautan telah membentuk negara Jepun kerana beberapa tempat di Jepun adalah jauh dari pantai. Lautan Pasifik, Laut Jepun dan Laut Dalam Negeri  mempunyai kesan yang mendalam ke atas iklim Jepun  Lautan Pasifik menyediakan easterlies panas dan lembap manakala Laut Jepun menambah kehangatan dan kelembapan kepada angin, sejuk Siberia kering bahawa dalam keadaan seterusnya salji yang turun berat pada sebahagian besar utara Jepun. Laut Dalam Negeri, pula, yang dilindungi air panas saluran yang sesuai untuk komunikasi laut tempatan dan semulajadi yang cemerlang

No comments:

Post a Comment