Sunday, July 8, 2012

Kemajuan dalam teknologi membina kapal dan ilmu pelayaran di Portugal


Barinel

         Kapal-kapal yang digunakan dalam tempoh awal penjelajahan Eropah telah dipanggil barcas dan barinels tetapi layar persegi mereka tidak kekok dan kapal-kapal lambat untuk bertindak balas. Salah satu sebab untuk ini adalah bahawa untuk mengisi layar mereka betul-kapal terpaksa pergi ke dalam angin pada sudut minimum sebanyak 67 darjah. Oleh itu, sebaik sahaja kapal-kapal telah ditangkap belayar ke dalam angin, ia adalah sukar, jika tidak mustahil, bagi mereka untuk pulih. Portugis dengan cepat menyedari bahawa jenis kapal baru dan layar baru diperlukan. Model kapal baru Portugis mereka pada prinsip ini dan hasilnya adalah Caravela, yang mempunyai kemudi axled dan awal model mempunyai 2-3 tiang semua layar lateen menggunakan. Versi masa depan kapal itu akan mempunyai empat tiang, dengan ke hadapan tiang keempat (tiang yang paling hampir dengan panah)-direncana persegi. Dua daripada tiga buah kapal di mana Christopher Columbus membuat pelayaran beliau pada tahun 1492 adalah caravels, Niña dan Pinta.

                                                                         Barcas

Menjelang akhir abad ke-15, satu lagi belayar, belayar sprit, telah ditetapkan pada cucur untuk membantu kawalan yang lebih baik Caravel. Tambahan pula, peningkatan ketahanan dan kekuatan tali, hasil bahan-bahan yang baru, bermakna bahawa mengendalikan layar persegi menjadi lebih mudah untuk pelayar. Bilangan anak kapal yang diperlukan untuk mengendalikan kapal itu menurun akibat. Pembina kapal juga mengguna pakai kain skrin terbaik - sama ada kapas atau kanvas linen dari peniaga di Genoa dan Marseilles, dan kain yang baru mempunyai kelebihan yang lebih berdaya tahan.
                                                                         Barcas 

          Selain perubahan kepada struktur belayar asas kapal-kapal Portugis, pembina menyedari bahawa kestabilan badan kapal kapal perlu diperbaiki . Apabila belayar dalam ribut atau laut tinggi, ia adalah penting bahawa vesel itu kekal kalis air. Papan dek atas caravels telah meletakkan ujung-ke-pinggir (tiada jurang antara papan) dan dimeteraikan dengan oakum (hem dicincang) dan ditutup dengan lapisan tar atau padang. Hac (yang membenarkan pelayar untuk pergi di bawah dek) dan companionways (tangga dari satu dek yang lain) telah dikurangkan untuk membantu membuat kedap air kapal. Struktur, badan kapal itu diperkukuh dengan penggunaan skid (papan yang lebih besar ditetapkan ke sisi kapal yang berfungsi banyak seperti bumper atas sebuah kereta) untuk mengurangkan kesan pelanggaran dengan kandang tertuduh apabila kapal memuatkan dan memunggah di pelabuhan.


Manakala halaman 1 pivots belayar persegi pada tiang dan boleh bertukar dengan mudah kepada sudut yang dikehendaki dengan menggunakan tali, untuk menghalau kaki perkarangan lateen di belakang layarnya dan berehat belayar ke arah lain apabila kapal itu sudah menewaskan atas angin memerlukan banyak kekuatan dan krew yang besar. Jika belayar sepatutnya berlaku terlepas semasa manuver, terdapat bahaya bahawa kapal itu boleh bertukar di sebelah.

           Perubahan kepada kapal-kapal sendiri tidak masalah hanya ditangani oleh peneroka. Teknik navigasi pada awal pelayarannya ini adalah asas untuk berkata-kurangnya. Kelajuan kapal telah dikira dengan mempunyai seorang ahli kru membaling cip kayu sepanjang sisi kapal. Oleh menghakimi sejauh mana kapal yang dilalui sebelum objek itu terkena air membantu menentukan berapa cepat kapal itu bergerak. Teknik ini kemudiannya ditukar dengan melampirkan apungan kayu kepada garis - dikenali sebagai "logline" - di mana knot diikat pada selang yang diukur. Apabila apungan kayu dilambung laut, kelajuan itu dikira dengan mengira bilangan knot yang susut melalui jari kelasi yang memegang logline . Proses ini, secara kebetulan, telah membawa kepada pengiraan kelajuan kapal dalam knot. Bagi kebanyakan bahagian, seorang kapten yang baik akan bergantung pada log, kapal, mencari dan leadsman untuk menentukan lokasi kapal itu.

Kebanyakan kapal telah dilengkapi dengan kompas magnet yang telah disimpan di atas dek di binnacle yang boleh diterangi pada waktu malam dengan menggunakan lampu membakar minyak zaitun. Walaupun kompas adalah dalam penggunaan yang luas, kebanyakan ketua-ketua tidak tahu mengapa jarum yang menunjuk utara. Malah, kapten ramai yang lebih suka mengekalkan kewujudan kompas di atas papan rahsia kapal kerana krew khurafat akan berfikir bahawa kapal itu sedang dipandu oleh kuasa-kuasa jahat. Berdekatan hourglass pasir, yang merupakan satu-satunya kaedah dipercayai menjaga masa di atas kapal - dengan syarat bahawa anggota kru tidak memanaskan hourglass dengan lampu, membuat pasir berlari lebih pantas, untuk memendekkan anjakan.
                                                                        cross

Jelas sekali, alat pelayaran yang paling penting untuk pelayar adalah Stella Maris. Memegang astrolab mata dan penglihatan sepanjang diameter, kelasi itu boleh membaca ketinggian Bintang Utara pada skala. Sekiranya, sebagai contoh, bintang diukur 40 darjah di atas ufuk, kelasi itu akan tahu bahawa dia adalah pada garis lintang kira-kira 40 darjah utara. Jika bintang mengukur tiga puluh darjah di atas ufuk, kelasi itu akan tahu bahawa dia adalah pada kira-kira 30 darjah utara, dan sebagainya. Kuadran, suku bulatan berukuran 0-90 darjah bertanda sekitar tepi melengkung, adalah instrumen biasa untuk membantu dalam menentukan latitud. Tepi lurus yang mempunyai lubang kecil atau pemandangan pada setiap hujung. Satu barisan mengunting digantung dari atas. Navigasi beratur pemandangan Bintang Kutub dan garis mengunting akan tergantung lurus ke bawah di kawasan melengkung pada satu titik tertentu. Ini akan menunjukkan ketinggian bintang di darjah latitud.
                                                          Antara compas yang awal  "icompass"

Portugis peneroka menghadapi beberapa kesukaran yang tidak diduga dengan sistem ini kerana mereka mengembara lebih dekat dengan khatulistiwa. Mereka akan menyedari bahawa sebagai Bintang Utara jatuh lebih dekat dengan ufuk utara, ia menjadi sukar untuk menetapkan garis lintang yang tepat. Bukannya melayari oleh Bintang Utara, pelayar kemudiannya berpaling, agak literal, kepada matahari. Dengan memerhati dan mengukur ketinggian matahari tengah hari, seorang juruterbang boleh mengira latitud kapal dan, dengan bantuan jadual, tentukan jarak dan arahan yang akan belayar untuk tiba di destinasi yang dimaksudkan.
                                                         Alat menentukan latitud "quadrant"

       Masalah menentukan longitud tidak dapat diselesaikan dalam tempoh ini. Ia adalah hanya pada abad ke-18, dengan ciptaan penjejakan waktu itu, bahawa penyelesaian telah dijumpai. Sehingga masa itu, kebanyakan pelayar bergantung pada perhitungan mati. Ini bermakna bahawa juruterbang terpaksa menganggarkan kelajuan kapal dengan logline, yang adalah sejajar dengan knot dan wajaran apungan kayu yang disambungkan pada hujung. Itu terapung kayu telah dibuang dari buritan dan bilangan ikatan menarik gelendong oleh log hanyut menentukan kelajuan kapal. Masa diukur dengan gelas satu minit. Maklumat ini digabungkan dengan arahan yang dikenali kompas membantu untuk menentukan kemajuan mengikut garisan membujur. Masa, jarak, dan hala tuju diukur setiap kali kapal menukar jelujur kerana arah angin. Ini kesenian berkomplot telah dikira dengan traverse.
                                                                       traverse board
       Perhitungan mati juga termasuk pemerhatian persekitaran. Pembentukan awan, dan corak ombak dan arahan, serta burung dan serpihan terapung semua diambil kira. Jelas sekali, perhitungan mati adalah satu proses yang rumit dan tidak kaedah yang paling dipercayai kelasi boleh menggunakan untuk menentukan kursus.

No comments:

Post a Comment