Tuesday, July 16, 2013


      


1. Huraikan pemerintahan kerajaan kesatuan di Perancis pada abad ke 18-19M?

1.1 apakah maksud kesatuan?
1.2 Jelaskan Bentuk Negara kesatuan Perancis pada ababd ke 18-19M?
1.3 Nyatakan ciri-ciri Negara Kesatuan Perancis pada abad ke 18-19M?
1.4 Apakah kelebihan dan kelemahan Negara kesatuan Perancis pada abad ke 18-19m?
1.5 Mengapakah Negara kesatuan sesuai dilaksanakan di Perancis
1.6 Nyatakan kesan Revolusi Perancis pada 14 Julai 1789 dan perubahan yang berlaku di Perancis pada ababd ke 18-19M?
                          Setelah sistem pemerintahan beraja dan sistem feudal dihapuskan di Perancis, pada tahun 1790 pentadbiran baru telah dibentuk iaitu negara Perancis telah dibahagikan kepada 83 _____________ (kawasan/wilayah) dan setiap kawasan dibahagi pula kepada _____________daerah) dan daerah pula dipecahkan kepada _______________

                          Pentadbiran department (wilayah) akan diketuai oleh ___________________yang dilantik oleh kerajaan pusat. Prefet bertanggungjwab secara langsung kepada _______________________ dan berperanan untuk ______________________ di kawasan tempatan.

                          Di setiap department telah ditubuhkan sebuah majlis iaitu __________________ Ahli-ahlinya dilantik oleh pemerintah peringkat _____________. Majlis ini merupakan institusi tempatan yang menghubungkan ______________________ dengan kerajaan pusat.

                          Commune pula berperanan untuk _________________________________ yang diketuai oleh ________________________ (Mayor) sebagai ketua eksekutif. Datuk Bandar pula akan dibantu oleh ____________________ (Municipal Council).


No comments:

Post a Comment