Wednesday, August 15, 2012

Pertempuran Waterloo (1815)

Pertempuran Waterloo (1815)


Pertempuran Waterloo, berjuang berhampiran kampung Waterloo pada hari Ahad 18 Jun 1815, 1815 Kalendar pertempuran penentu Kempen Waterloo, dan Napoleon Bonaparte "lepas. Waterloo menandakan berakhirnya tempoh yang dikenali sebagai Seratus Hari, yang bermula Mac 1815 selepas Napoleon "pulangan dari Elba, di mana beliau telah dibuang selepas kekalahan dan pelepasan pada tahun sebelumnya. Kekalahan di Waterloo meletakkan akhir akhir untuk s pemerintahan Napoleon "sebagai Maharaja Perancis.




Selepas Napoleon kembali berkuasa pada tahun 1815, kebanyakan negeri yang sebelum ini menentang pemerintahannya membentuk Gabungan Ketujuh dan mula untuk menggerakkan tentera untuk menentang beliau. Kedua-dua yang pertama dipasang berdekatan dengan sempadan timur laut Perancis. Mereka terdiri daripada tentera Prusia di bawah arahan Gebhard von Blücher, dan tentera Anglo-Bersekutu di bawah pimpinan Duke of Wellington. Napoleon memilih untuk menyerang dengan harapan memusnahkan mereka sebelum mereka, dengan ahli-ahli lain Gabungan Ketujuh, boleh menyertai dalam serangan terselaras Perancis.


Kempen ini terdiri daripada empat pertempuran utama: quatre Reformasi (16 Jun), Ligny (16 Jun), Waterloo (18 Jun), dan Wavre (18 Jun - 19 Jun). Menurut Duke of Wellington, pertempuran di Waterloo adalah "perkara yang terdekat yang dikendalikan anda pernah lihat dalam hidup anda." Wellington




Hujan lebat semalaman pada 17 Jun, jadi Napoleon melambatkan memberi pertempuran sehingga tengah hari pada 18 Jun untuk membolehkan tanah kering. Wellington "tentera, yang diletakkan di seberang jalan Brussels pada tubir Mont St Jean, bertahan serangan berulang kali oleh Perancis, sehingga, pada waktu petang, Prussians tiba di kuasa dan memecah melalui rusuk hak Napoleon". Pada ketika itu, British balas diserang dan menghalau tentera Perancis dalam gangguan dari padang. Angkatan Gabungan mengikuti memasuki Perancis dan dibaik pulih Louis XVIII untuk mendapatkan takhta Perancis. Napoleon melepaskan, menyerahkan kepada pihak British, dan dibuang negeri ke Saint Helena di mana beliau meninggal dunia pada tahun 1821.


Medan perang di Belgium sekarang hari, kira-kira lapan batu (12 km) SSE Brussels, dan kira-kira satu batu (2 km) dari bandar Waterloo. 

No comments:

Post a Comment