Wednesday, August 15, 2012

Perang Kemerdekaan Amerika atau Revolusi America 1763-1848

             
 
                Perang Revolusi Amerika (1775-1783), juga dikenali sebagai Perang Kemerdekaan Amerika, bermula sebagai perang saudara antara Kerajaan Great Britain dan tiga belas British jajahan di benua Amerika Utara. Negara-negara asing bersekutu dengan revolusioner, yang kemudiannya mengisytiharkan perang ke atas Britain, dan perang menjadi konflik antarabangsa. Perang adalah kemuncak Revolusi politik Amerika, di mana penjajah menumbangkan pemerintahan British. Pada tahun 1775, Revolusioner merampas kawalan setiap tiga belas kerajaan penjajah, menubuhkan Kongres Benua Kedua, dan membentuk Tentera Continental. Pada tahun berikutnya, mereka secara rasmi mengisytiharkan kemerdekaan mereka sebagai sebuah negara baru, Amerika Syarikat. Dari masa ini, negara-negara Eropah lain yang menyaingi Britain sebagai kuasa penjajah menyediakan sokongan untuk para pemberontak, pada mulanya rahsia, kemudian secara terbuka.

                   Sepanjang perang, British dapat menggunakan kelebihan angkatan laut mereka untuk menangkap dan menduduki bandar-bandar pantai, tetapi kawalan desa (di mana 90% daripada penduduk tinggal) sebahagian besarnya mengelak mereka kerana tentera tanah mereka agak kecil. Pada awal 1778, sejurus selepas kemenangan Amerika di Saratoga mengakibatkan penyerahan keseluruhan tentera British, Perancis menandatangani perjanjian perikatan dengan negara baru, dan mengisytiharkan perang ke atas Britain bahawa musim panas, Sepanyol dan Republik Belanda juga telah pergi ke perang dengan Britain lebih dua tahun akan datang. Penglibatan Perancis membuktikan tegas, dengan kemenangan Perancis tentera laut di Chesapeake membawa kepada penyerahan tentera British kedua di Yorktown pada 1781. Perjanjian Paris pada tahun 1783 berakhir perang dan diiktiraf kedaulatan Amerika Syarikat atas wilayah disempadani oleh apa yang kini Kanada untuk utara, Florida di selatan, dan Sungai Mississippi ke barat.

                                     
        1765: Akta Setem berlalu.
        1770: Pembunuhan Beramai-ramai Boston.
        1775: Pertempuran Lexington dan Concord
        1776: Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika.
        1781: penyerahan British di Yorktown.



Revolusi Amerika, juga dikenali sebagai Perang Kemerdekaan, berlangsung selama lapan tahun dan melibatkan tanah jajahan 13. Penindasan yang berterusan dan rawatan yang tidak adil yang dikenakan ke koloni bertukar menjadi menunjukkan tentangan dan keberanian semasa Revolusi menentang kuasa-kuasa British.

Perang Perancis dan India yang berlangsung selama tujuh tahun memberi British kemenangan yang amat diperlukan mereka tetapi ternyata menjadi satu yang sangat mahal. British mempunyai banyak kepentingan dan menanggung kerugian kewangan yang besar. Dalam usaha untuk membuat, mereka dikenakan ke caj cukai yang zalim. Satu siri Kisah teruk mengehadkan kebebasan dan perwakilan daripada penjajah. Pertempuran di Lexington menjadi titik perubahan dan membawa kepada permulaan Revolusi Amerika.

Pada April 19, 1775, lapan penjajah di Lexington terbunuh manakala seorang askar British mengalami kecederaan. Ini membawa kepada keributan di kalangan penjajah yang tidak bersedia untuk memulakan perang terhadap pemerintahan penjajah. Pertukaran kebakaran di antara kedua-dua pihak tidak terlebih dahulu dirancang. Walaupun penjajah telah berarak bersama-sama sebagai menunjukkan kekuatan, tentera British telah menuju ke Concord. Menunjukkan kekerasan tidak turun dengan British yang mengubah arah mereka dan menuju terus ke arah Lexington. Pertukaran kebakaran yang mengakibatkan kematian lapan penjajah yang membawa kepada kebangkitan. Ini ditambah pula dengan caj cukai dan Akta pelbagai bahawa kebebasan Amerika yang terhad membawa kepada pemberontakan yang terkenal 1775-1783. Dengan bantuan tentera Perancis, Belanda dan Sepanyol, Perjanjian Paris ditandatangani pada tahun 1783 menandakan berakhirnya pemerintahan British.

                                                             George Washington





Kronologi masa Perang Kemerdekaan Amerika atau Revolusi America

Amerika Revolusi adalah salah satu titik perubahan terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat dan dunia. Diberikan di bawah adalah jangka masa Revolusi Amerika:

1763: Triti Paris dan Hubertusburg telah ditulis di antara Perancis dan orang asli Amerika yang berakhir perang tujuh tahun di antara kedua-dua pihak.

1764: Akta Hasil Amerika telah diluluskan oleh Parlimen British membenarkan generasi hasil. Ia juga dikenali sebagai "Gula Akta".

1765: Parlimen British meluluskan Akta Setem. Menurut ini, dokumen-dokumen bercetak dan undang-undang untuk dikenakan cukai.

1770: 5 Mac menyaksikan yang terkenal "Pembunuhan Boston" di mana tentera British ditembak mati 5 orang awam dan melarikan diri Boston.

1773: Aktivis-aktivis kolonial yang berpakaian Mohawk India menaiki tiga buah kapal yang penuh dengan teh dan dibuang 342 bekas ke dalam air. Peristiwa ini lebih dikenali sebagai "Teh Boston parti".




1774: Dua belas daripada 13 tanah jajahan yang dihantar kepada Kongres Benua Pertama di Philadelphia menggalakkan dan menggesa penjajah untuk mengharamkan barangan Britain.

1775: Pertempuran Lexington, Concord dan Bunker Hill telah berlaku antara kedua-dua pasukan.

1776: British keluar dari Boston. Kongres mengundi untuk mendapatkan kemerdekaan daripada British pada 2 Julai. 4 Jul menyaksikan Deklarasi Kemerdekaan yang membawa kepada permulaan peperangan rasmi antara Amerika dan British.

1777: 5700 angkatan British dan Jerman bersama-sama dengan tentera loyalis yang diserahkan kepada Mejar Jeneral Horatio Gates. Ini adalah halangan besar utama yang dicapai dalam Perang Revolusi.



1778: Kerajaan Perancis diiktiraf Kemerdekaan Amerika dan menjalin pakatan dengan kerajaan Amerika.

1782: Kerajaan British mengundi terhadap mana-mana peperangan di Amerika.

1783: Peperangan ini berakhir secara rasmi. Britain dan Amerika telah menandatangani Perjanjian Paris.

No comments:

Post a Comment