Wednesday, August 15, 2012

Otto von Bismarck

Otto von Bismarck 1815-1898
 


    Penyatuan Jerman pada tahun 1871 adalah satu peristiwa yang monumental dalam sejarah Eropah. Ia ditubuhkan Empayar Jerman, dan hakikat itu bersama-sama dengan kira-kira antarabangsa kuasa di Eropah dalam tempoh empat puluh tahun akan datang sebahagian besarnya telah dikreditkan kepada strategi politik seorang lelaki, Otto von Bismarck.

    
Kembali ke "Penyatuan Negara Syarikat" Kronologi

    
Bismarck datang dari keluarga Junker Pomeranian, dilahirkan pada tahun 1815 dan membesar di negeri ini berkuasa Jerman Prussia. Beliau mendapat pendidikan di beberapa buah universiti Jerman dan berkhidmat untuk tempoh masa yang singkat dalam perkhidmatan awam Prusia. Walau bagaimanapun, pendidikan yang paling penting datang selepas menyaksikan Revolusi tahun 1848.

    
Tahun 1848 menyaksikan kebangkitan popular liberal di Jerman. Bismarck menentang revolusi liberal pada tahun 1848, kerana dia adalah seorang yang konservatif. Pada tahun 1851, Bismarck menjadi perwakilan Prusia ketua kepada Diet Gabungan. Apabila Perang Crimean dengan Austria meletus, Bismarck yakin kerajaan enggan untuk menggerakkan tentera Gabungan Jerman untuk membantu Austria di kawasan Balkan. Bismarck melihat titik tidak menjajarkan dengan Austria, kerana ia mungkin telah beri hakmilik negara-negara lain. Nasihat Bismarck diikuti, dan pada tahun 1859, beliau menjadi duta Prusia.

    
Beliau telah dilantik dengan Prusia Perdana Menteri pada tahun 1862 dan bermula dengan serta-merta untuk menukar kamus reaksioner kerajaan Prusia. Tradisi, nasionalisme telah dikaitkan dengan liberalisme, tetapi Bismarck membuat nasionalisme konservatif kemungkinan. Dalam ucapan yang diberikan kepada Cara perundangan Prusia dan Bermakna Jawatankuasa pada Oktober 1962, beliau menyatakan bahawa Jerman akan bersatu dengan "besi dan darah," mungkin kenyataan beliau yang paling terkenal.

    
Tiga perang diikuti Crimean: Perang Denmark, Perang Austria-Prusia, dan Perang Perancis-Prusia. Pada tahun 1871 Bismarck menjadi Canselor Jerman dan juga Perdana Menteri dari Prusia. Gelarannya telah ditakrifkan dalam Perlembagaan pada tahun 1871, yang menubuhkan sebuah negeri mahupun negara di mana pemimpin-pemimpin Reichstag dan kerajaan telah mengambil kuasa dari raja-raja dinasti. Bismarck telah mewujudkan keadaan negara Jerman yang bersatu padu, walaupun ia boleh dibahaskan sama ada nasionalisme Jerman atau kuasa Prusia adalah lebih penting dalam kempen beliau.

    
Selepas peperangan ini dan selepas penyatuan, Bismarck cuba untuk mengekalkan keamanan di Eropah melalui satu siri pakatan. Perikatan Tiga Maharaja dengan Austria, Jerman dan Rusia telah ditandatangani pada tahun 1873. Ia gagal menjelang 1878, tetapi segera digantikan oleh Perikatan Dwi dengan Austria dan akhirnya diperbadankan Itali, yang diikuti oleh Perjanjian Reinsurance. Tiada seorang pun daripada pakatan akan bertahan bagaimanapun, dan Jerman adalah belum membuat keputusan dalam dasar luar mereka apabila Bismarck meninggalkan pejabat pada tahun 1890.

    
Pada tahun 1873 Bismarck menubuhkan Kulturkampf melalui Undang-Undang Mei, yang terpinggir Katolik dan Parti Pusat. Reich dimulakan pelbagai bentuk undang-undang sosial di bawah Bismarck, dan juga Undang-Undang Anti-Sosialis 1878, yang menindas organisasi yang mewakili kelas-kelas pekerja. Dia takut Marxsisme dan Demokrat Sosial mengancam kepimpinan beliau.

    
Bismarck meninggalkan pejabat sejurus selepas William II menjadi maharaja. Pemerintah muda tidak memperbaharui Undang-Undang Anti-Sosialis atau Perjanjian Reinsurance, dan dia dan Bismarck tidak bersetuju mengenai keputusan itu. Bismarck telah mengugut untuk meletakkan jawatan jika Undang-Undang Anti-Sosialis tidak dikekalkan, dan seterusnya meninggalkan pejabat tiba-tiba pada tahun 1890.


Sources:

A. J. Taylor, Bismarck: The Man and the Statesman (New York; Random House,1955).
Erich Eyk, Bismarck and the German Empire (New York;  W. W. Norton, 1958).
Gordon A. Craig, Germany 1866-1945 (Oxford; Oxfrord Univ., 1978)

No comments:

Post a Comment