Tuesday, September 11, 2012

TOKOH REFORMASI


John Calvin (Perancis: Jean Calvin, lahir Jehan Cauvin: 10 Julai 1509 - 27 mei 1564) adalah seorang ahli teologi berpengaruh Perancis dan paderi semasa Reformasi Protestan. Beliau adalah seorang tokoh utama dalam pembangunan sistem teologi Kristian kemudiannya dipanggil Calvin. Asalnya dilatih sebagai seorang peguam humanis, dia berpecah dari Gereja Roman Katolik sekitar 1530. Selepas ketegangan agama menimbulkan pemberontakan ganas terhadap Protestan di Perancis, Calvin melarikan diri ke Basel, Switzerland, di mana beliau menerbitkan edisi pertama kerja mani Institut Agama Kristian dalam 1536.Pada tahun itu, Calvin telah direkrut oleh William Farel untuk membantu reformasi gereja di Geneva. Majlis bandar menentang pelaksanaan Calvin dan idea Farel itu, dan kedua-dua lelaki telah diusir. Pada jemputan Martin Bucer, Calvin berarak ke Strasbourg, di mana beliau menjadi menteri gereja pelarian Perancis. Dia terus menyokong gerakan reformasi di Geneva, dan akhirnya dijemput kembali untuk memimpin gereja.



Berikutan kepulangannya, Calvin memperkenalkan bentuk baru kerajaan gereja dan liturgi, walaupun pembangkang beberapa keluarga yang kuat di bandar yang cuba untuk membendung kuasanya. Pada masa ini, perbicaraan Michael Servetus telah dilanjutkan oleh Libertines dalam usaha untuk mengganggu Calvin. Walau bagaimanapun, sejak Servetus juga dikutuk dan dikehendaki oleh Pasitan, tekanan luar dari seluruh Eropah dipaksa percubaan untuk meneruskan. Berikutan kemasukan pelarian sokongan dan pilihan raya baru ke majlis bandar, lawan Calvin telah dipaksa keluar. Calvin menghabiskan tahun terakhir beliau mempromosikan Reformasi dalam kedua-dua Geneva dan seluruh Eropah.




Calvin adalah seorang penulis gigih polemik dan dengan bersikap apologetic yang dijana banyak kontroversi. Beliau juga ditukar huruf mesra dan menyokong dengan reformis banyak, termasuk Philipp Melanchthon dan Heinrich Bullinger. Di samping Institut, beliau menulis ulasan-ulasan pada buku yang paling Alkitab, serta karya teologi dan dokumen pengakuan. Beliau kerap mengajar khutbah sepanjang minggu di Geneva. Calvin telah dipengaruhi oleh tradisi Augustinian, yang membawa beliau untuk menjelaskan doktrin takdir dan kedaulatan mutlak Tuhan dalam penyelamatan jiwa manusia dari kematian dan jahanam kekal.Calvin menyediakan benih bagi cawangan teologi yang memakai namanya. Reformed dan gereja Presbyterian, yang kelihatan Calvin sebagai Expositor ketua kepercayaan mereka, telah merebak di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment