Tuesday, September 11, 2012

Aliran Humanism

Humanisme                                               Thomas More, 1527

Dalam beberapa cara Humanisme bukan falsafah tetapi satu kaedah pembelajaran. Di Berbeza dengan mod zaman pertengahan akademik, yang memberi tumpuan kepada menyelesaikan percanggahan antara pengarang, humanis akan mengkaji teks purba dalam asal, dan menilai mereka melalui gabungan pemikiran dan bukti empirik. Humanis pendidikan adalah berdasarkan program 'studia Humanitatis', yang menjadi kajian lima kemanusiaan: puisi, tatabahasa, sejarah, falsafah moral dan retorik. Walaupun kadang-kadang sejarah telah berjuang untuk menentukan kemanusiaan tepat, kebanyakan telah menetap di "pertengahan definisi jalan ... pergerakan untuk pulih, mentafsir, dan mengasimilasikan bahasa, sastera, pembelajaran dan nilai Greece purba dan Rom". Atas semua, humanis menegaskan "genius manusia ... keupayaan unik dan luar biasa minda manusia."Potret Sir 
 
Ulama humanis membentuk landskap intelektual sepanjang tempoh moden awal. Falsafah politik seperti Niccolò Machiavelli dan Thomas Lebih menghidupkan idea pemikir Yunani dan Rom, dan digunakan mereka dalam kritikan kerajaan kontemporari. Pico della Mirandola menulis apa yang sering dianggap manifesto Renaissance, pertahanan bertenaga pemikiran, Syarahan pada Maruah of Man. Matteo Palmieri (1406-1475), satu lagi humanis, paling dikenali untuk Della kerjanya Vita civile ("Pada Kehidupan Civic"; dicetak 1528) yang menyokong kemanusiaan sivik, dan pengaruh beliau dalam penapisan vernakular Tuscan ke tahap yang sama seperti Latin. Palmieri bertulis kerja dilukis pada falsafah dan teori Rom, terutamanya Cicero, yang, seperti Palmieri, hidup kehidupan yang aktif awam sebagai warganegara dan rasmi, serta ahli teori dan falsafah dan juga Quintilian. Mungkin ungkapan yang paling ringkas perspektif beliau pada kemanusiaan adalah di sebuah 1465 puitis kerja La PERSINGGAHAN di Vita, tetapi kerja awal Della Vita civile (On Life Civic) adalah lebih meluas. Terdiri sebagai satu siri dialog yang ditetapkan di dalam rumah negara di desa Mugello luar Florence semasa wabak 1430, Palmieri menjelaskan tentang sifat-sifat warganegara yang ideal. Dialog termasuk idea tentang bagaimana kanak-kanak membangunkan mental dan fizikal, bagaimana rakyat boleh menjalankan diri mereka dari segi moral, bagaimana rakyat dan negeri boleh memastikan kejujuran dalam kehidupan awam, dan perbahasan yang penting perbezaan antara yang pragmatik berguna dan yang jujur.

Humanis percaya bahawa ia adalah penting untuk mengatasi untuk akhirat dengan minda yang sempurna dan badan. Ini kepercayaan merentasi boleh dilakukan dengan pendidikan. Tujuan kemanusiaan adalah untuk mewujudkan manusia sejagat yang orang digabungkan kecemerlangan intelektual dan fizikal dan yang mampu berfungsi dengan hormat dalam hampir mana-mana keadaan. [45] ideologi ini telah dirujuk sebagai il uomo sejagat, kuno Greco-Roman ideal. Pendidikan semasa Renaissance terutamanya terdiri daripada kesusasteraan purba dan sejarah. Ia telah menganggap bahawa klasik menyediakan pengajaran moral dan pemahaman intensif tingkah laku manusia.

No comments:

Post a Comment