Wednesday, July 18, 2012

Masyarakat Industri di Jerman

        Kilang tekstil  yang pertama telah dibina di Jerman  pada tahun1784 di Ratingen berhampiran Düsseldorf. Ia dipanggil "Cromford" selepas model Inggeris dan akhirnya dengan sendiri di Jerman. Sejak negara itu dibahagikan kepada beberapa negeri-negeri kecil yang begitu banyak dan keistimewaan persatuan tradisional telah dimansuhkan. Walaupun proses perindustrian bermula agak lewat dan perlahan-lahan mula   selepas 1800 barulah berkembang.


        Di Jerman pembuatan  tekstil terlebih dahulu menggunakan mesin terutamanya di pusat-pusat perdagangan yang ditubuhkan seperti Aachen (thread), Krefeld (sutera) dan Saxony. Terawal ialah mesin berputar Jerman telah dibina di Chemnitz pada tahun 1782 dan bandar ini kemudiannya menjadi perintis dalam bidang kejuruteraan. Di Upper Silesia penyebaran dihalang mesin berputar dan mesin tenun telah membawa kepada pemberontakan oleh penenun lapar dan kebangkitan yang menjadi simbol zaman dalam kesusasteraan kontemporari.

          Upper Silesia adalah kubu kuat perindustrian awal, untuk tuan-tuan tanah tempatan bangsawan mempunyai modal yang cukup di gunakan mereka untuk pelaburan. Negeri Prussia juga menjadi terlibat. Di lombong perak ujian telah dibuat untuk mengangkat air dengan bantuan enjin stim, perlombongan arang batu berkembang dan pada akhir abad ke-18 yang pertama kok didorong relau telah dibina di Gleiwitz. Puddling proses juga diimport dari England. Perlombongan arang batu telah diberikan rangsangan di rantau ini sekitar Aachen dan di Saarland, yang mana kedua-duanya berada di bawah pemerintahan Perancis pada masa itu. Sebaliknya, kawasan di sekitar Sungai Ruhr kekal sebagai luar bandar. 
 

           Kesatuan Kastam Jerman adalah pencetus untuk Revolusi Perindustrian. Apabila halangan perdagangan di antara negara-negara Jerman telah dimansuhkan pada tahun 1834. Ini telah menyebabkan pasaran barangan yang menarik. Permintaan bagi arang batu meningkat dengan cepat dan kawasan perlombongan meledak. Kampung-kampung di Dortmund pesat digabungkan menjadi bandar-bandar sesak dan bandar-bandar sebagai collieries Ironworks dan baru muncul daripada tanah - pada permulaan dengan modal daripada kemakmuran ekonomi Belgium dan Great Britain dan juga dengan beribu-ribu pekerja asing. Essen dibangunkan menjadi pusat perindustrian yang baru. 

                   Lombong yang dalam yang pertama telah tenggelam untuk mencapai bekalan kaya arang batu di bawah permukaan di sana. Ironworks Krupp perkilangan keluli untuk keretapi dan peningkatan jumlah meriam Negeri.  Firma Hoesch, kemudian juga salah satu gergasi keluli di Dortmund, mula mengeluarkan landasan keretapi di Eschweiler berhampiran Aachen. Ironworks di Neunkirchen und Burbach yang muncul di sepanjang Sungai Saar dan pada tahun 1873 Ironworks Völklingen pergi berkuat kuasa.

                                                                 Ironworks Völklingen

                                        Jalan keretapi pertama antara Nuremberg dan Fürth 1835

          Keretapi  menjadi pengerak kepada perkembangan perindustrian Jerman. Pembinaan keretapi menikmati kejayaan yang menakjubkan. Landasan keretapi yang pertama di bina adalah antara Nuremberg dan Fürth. Beberapa tahun kemudian firma di Munich dan Berlin telah membina lokomotif mereka sendiri, tidak lama selepas itu mula memintas pelopor Britain dan pergi ke dalam perniagaan eksport. Kejuruteraan mekanikal adalah tunggak ketiga utama ekonomi berkembang bersama arang batu dan keluli. Menjelang akhir abad ke-19 Ahli perniagaan Jerman telah mengambil alih peranan utama dalam bidang kimia dan kejuruteraan elektrik moden.



No comments:

Post a Comment