Tuesday, September 11, 2012




Adam Smith 

(5 jun 1723 - 17 Julai tahun 1790) adalah seorang ahli falsafah Scotland,  sosial dan perintis ekonomi politik. Salah seorang tokoh utama Pencerahan ScotlandSmith adalah pengarang Prinsip Yang Utama dan Arahkan Pertanyaan Falsafah, Illustrated oleh Sejarah Astronomi, sebelum 1758, Teori Sentimen Moral, 1759, dan An Siasatan Alam dan Punca Kekayaan Bangsa, 1776. Kedua, biasanya disingkatkan sebagai The Wealth of Nations, dianggap karya magnum beliau dan kerja moden pertama ekonomi. Smith dinamakan bapa ekonomi dan kapitalisme moden dan masih di kalangan pemikir yang paling berpengaruh dalam bidang ekonomi hari ini. [2] Pada tahun 2009, Smith dinamakan di kalangan 'Scot Terbesar' sepanjang masa, dalam jangka undi oleh Scotland saluran televisyen STV. [3]

Smith mempelajari falsafah sosial di Universiti Glasgow dan pada Balliol College di Universiti Oxford, di mana dia adalah salah seorang pelajar pertama mendapat manfaat daripada biasiswa yang ditubuhkan oleh rakan-rakan beliau Glaswegian John Snell. Selepas tamat pengajian, beliau menyampaikan satu siri yang berjaya kuliah awam di Edinburgh, membawa beliau untuk bekerjasama dengan David Hume semasa Pencerahan Scotland. Smith mendapat guru besar pada falsafah pengajaran Glasgow moral, dan pada masa ini beliau menulis dan menerbitkan Teori Sentimen Moral. Dalam kehidupan kemudian, beliau mengambil kedudukan tutor yang membenarkan beliau untuk perjalanan di seluruh Eropah, di mana beliau telah bertemu pemimpin intelek lain pada zamannya. Smith kemudian pulang dan menghabiskan sepuluh tahun seterusnya menulis The Wealth of Nations, penerbitan pada tahun 1776. Beliau meninggal dunia pada tahun 1790 pada usia 67.

TOKOH REFORMASI


John Calvin (Perancis: Jean Calvin, lahir Jehan Cauvin: 10 Julai 1509 - 27 mei 1564) adalah seorang ahli teologi berpengaruh Perancis dan paderi semasa Reformasi Protestan. Beliau adalah seorang tokoh utama dalam pembangunan sistem teologi Kristian kemudiannya dipanggil Calvin. Asalnya dilatih sebagai seorang peguam humanis, dia berpecah dari Gereja Roman Katolik sekitar 1530. Selepas ketegangan agama menimbulkan pemberontakan ganas terhadap Protestan di Perancis, Calvin melarikan diri ke Basel, Switzerland, di mana beliau menerbitkan edisi pertama kerja mani Institut Agama Kristian dalam 1536.Pada tahun itu, Calvin telah direkrut oleh William Farel untuk membantu reformasi gereja di Geneva. Majlis bandar menentang pelaksanaan Calvin dan idea Farel itu, dan kedua-dua lelaki telah diusir. Pada jemputan Martin Bucer, Calvin berarak ke Strasbourg, di mana beliau menjadi menteri gereja pelarian Perancis. Dia terus menyokong gerakan reformasi di Geneva, dan akhirnya dijemput kembali untuk memimpin gereja.



Berikutan kepulangannya, Calvin memperkenalkan bentuk baru kerajaan gereja dan liturgi, walaupun pembangkang beberapa keluarga yang kuat di bandar yang cuba untuk membendung kuasanya. Pada masa ini, perbicaraan Michael Servetus telah dilanjutkan oleh Libertines dalam usaha untuk mengganggu Calvin. Walau bagaimanapun, sejak Servetus juga dikutuk dan dikehendaki oleh Pasitan, tekanan luar dari seluruh Eropah dipaksa percubaan untuk meneruskan. Berikutan kemasukan pelarian sokongan dan pilihan raya baru ke majlis bandar, lawan Calvin telah dipaksa keluar. Calvin menghabiskan tahun terakhir beliau mempromosikan Reformasi dalam kedua-dua Geneva dan seluruh Eropah.




Calvin adalah seorang penulis gigih polemik dan dengan bersikap apologetic yang dijana banyak kontroversi. Beliau juga ditukar huruf mesra dan menyokong dengan reformis banyak, termasuk Philipp Melanchthon dan Heinrich Bullinger. Di samping Institut, beliau menulis ulasan-ulasan pada buku yang paling Alkitab, serta karya teologi dan dokumen pengakuan. Beliau kerap mengajar khutbah sepanjang minggu di Geneva. Calvin telah dipengaruhi oleh tradisi Augustinian, yang membawa beliau untuk menjelaskan doktrin takdir dan kedaulatan mutlak Tuhan dalam penyelamatan jiwa manusia dari kematian dan jahanam kekal.Calvin menyediakan benih bagi cawangan teologi yang memakai namanya. Reformed dan gereja Presbyterian, yang kelihatan Calvin sebagai Expositor ketua kepercayaan mereka, telah merebak di seluruh dunia.

Aliran Humanism

Humanisme                                               Thomas More, 1527

Dalam beberapa cara Humanisme bukan falsafah tetapi satu kaedah pembelajaran. Di Berbeza dengan mod zaman pertengahan akademik, yang memberi tumpuan kepada menyelesaikan percanggahan antara pengarang, humanis akan mengkaji teks purba dalam asal, dan menilai mereka melalui gabungan pemikiran dan bukti empirik. Humanis pendidikan adalah berdasarkan program 'studia Humanitatis', yang menjadi kajian lima kemanusiaan: puisi, tatabahasa, sejarah, falsafah moral dan retorik. Walaupun kadang-kadang sejarah telah berjuang untuk menentukan kemanusiaan tepat, kebanyakan telah menetap di "pertengahan definisi jalan ... pergerakan untuk pulih, mentafsir, dan mengasimilasikan bahasa, sastera, pembelajaran dan nilai Greece purba dan Rom". Atas semua, humanis menegaskan "genius manusia ... keupayaan unik dan luar biasa minda manusia."Potret Sir 
 
Ulama humanis membentuk landskap intelektual sepanjang tempoh moden awal. Falsafah politik seperti Niccolò Machiavelli dan Thomas Lebih menghidupkan idea pemikir Yunani dan Rom, dan digunakan mereka dalam kritikan kerajaan kontemporari. Pico della Mirandola menulis apa yang sering dianggap manifesto Renaissance, pertahanan bertenaga pemikiran, Syarahan pada Maruah of Man. Matteo Palmieri (1406-1475), satu lagi humanis, paling dikenali untuk Della kerjanya Vita civile ("Pada Kehidupan Civic"; dicetak 1528) yang menyokong kemanusiaan sivik, dan pengaruh beliau dalam penapisan vernakular Tuscan ke tahap yang sama seperti Latin. Palmieri bertulis kerja dilukis pada falsafah dan teori Rom, terutamanya Cicero, yang, seperti Palmieri, hidup kehidupan yang aktif awam sebagai warganegara dan rasmi, serta ahli teori dan falsafah dan juga Quintilian. Mungkin ungkapan yang paling ringkas perspektif beliau pada kemanusiaan adalah di sebuah 1465 puitis kerja La PERSINGGAHAN di Vita, tetapi kerja awal Della Vita civile (On Life Civic) adalah lebih meluas. Terdiri sebagai satu siri dialog yang ditetapkan di dalam rumah negara di desa Mugello luar Florence semasa wabak 1430, Palmieri menjelaskan tentang sifat-sifat warganegara yang ideal. Dialog termasuk idea tentang bagaimana kanak-kanak membangunkan mental dan fizikal, bagaimana rakyat boleh menjalankan diri mereka dari segi moral, bagaimana rakyat dan negeri boleh memastikan kejujuran dalam kehidupan awam, dan perbahasan yang penting perbezaan antara yang pragmatik berguna dan yang jujur.

Humanis percaya bahawa ia adalah penting untuk mengatasi untuk akhirat dengan minda yang sempurna dan badan. Ini kepercayaan merentasi boleh dilakukan dengan pendidikan. Tujuan kemanusiaan adalah untuk mewujudkan manusia sejagat yang orang digabungkan kecemerlangan intelektual dan fizikal dan yang mampu berfungsi dengan hormat dalam hampir mana-mana keadaan. [45] ideologi ini telah dirujuk sebagai il uomo sejagat, kuno Greco-Roman ideal. Pendidikan semasa Renaissance terutamanya terdiri daripada kesusasteraan purba dan sejarah. Ia telah menganggap bahawa klasik menyediakan pengajaran moral dan pemahaman intensif tingkah laku manusia.

Thursday, September 6, 2012

KEMAJUAN DAN PEMBANGUNAN



SISTEM EKONOMI : FEUDALISME DAN KAPITALISME

Ekonomi feudalisme di China

          "Ekonomi feudal." Ekonomi barat feudal Eropah merupakan ekonomi individu. Menurut prinsip feudal.  Raja "bergantung kepada dirinya sendiri untuk hidup," iaitu, dia tinggal di luar wilayah sendiri. Jika Raja memerlukan sejenis hasil bukan feudal, dia terpaksa mempunyai persetujuan pembayar cukai. 
             Dalam masyarakat Cina zaman pertengahan, ekonomi arahan menduduki kedua-dua utama dan kedudukan sokongan. Maharaja dan kumpulan birokrasi boleh mendapatkan kuantiti yang besar kekayaan melalui akses kepada kuasa kerajaan mereka. 
            Mereka sama ada boleh melupuskan atau menikmati ia. Ciri-ciri feudalisme Eropah barat adalah pemisahan yang jelas awam dan swasta. Prinsip sistem feudal adalah perbezaan yang ketat antara ekonomi feudal swasta dan ekonomi bukan feudal biasa atau ekonomi negeri.
             Di zaman pertengahan China bukan sahaja berada di sana , ada pemisahan antara awam dan swasta, tetapi sebaliknya terdapat pengasingan awam untuk kelebihan swasta. Kita boleh mengatakan bahawa ia adalah tepat kerana zaman pertengahan China kekurangan ekonomi barat gaya yang feudal dan prinsip tiada had tentang apa yang boleh dirampas dari masyarakat.



Ekonomi Feudalisme di Jepun


- Kokudaka (pengukuran kekayaan berdasarkan beras)  Cara ketinggalan zaman mengira kekayaan- Pedagang dimanipulasi sistem pertukaran beras. Seluruh negara standardisasi muncul - Bergerak dari sara diri kepada tanaman kontan, Berlaku pengkhususan menyebabkan beberapa petani menjadi sangat kaya, manakala sesetengah masih miskin. Sesetengah petani pergi ke dalam peminjaman wang, pembrokeran bidak.- Beberapa petani mula bekerja di kilang-kilang (kicap, seramik), terutama di luar musim





- Kemunculan bayaran tunai- Beberapa barangan disediakan Jepun bagi ekonomi dunia (eksport): sutera (penting sehingga Kemelesetan Besar), teh, tekstil. Beli-guna tenaga. Kebanyakannya wanita melakukan sutera dan tekstil.- Penambahbaikan teknologi untuk pertanian yang lebih produktif.    Makanan bagi penduduk yang berkembang (cukup baik sehingga 1914-1918, terpaksa pergi ke Korea untuk mendapatkan lebih banyak makanan)  asas Cukai (lebihan) - Revolusi komersial dengan potensi untuk bergerak ke hadapan menjadi asas yang kukuh untuk Pertumbuhan Ekonomi Moden. Perindustrian revolusi bermula sekitar 1850-an dan cepat melebihi dari sektor pertanian.- Ekonomi mendakwa bahawa standard sara hidup telah meningkat di Jepun
- Sistem Hutang meletakkan tekanan dari atas ke bawah  Daimyo memotong pendapatan samurai ,  Lebih banyak cukai yang diminta daripada ketua kampung. 1600-1853-1868: 'Keamanan Besar,' keharmonian, tiada peperangan utama, tetapi banyak ketegangan dan protes penduduk  kampung 


 
- Jenis bantaha

   melarikan diri sebagai individu atau secara beramai-ramai: peraturan untuk petani adalah bahawa mereka perlu tinggal di kampung. Dalam tempoh kebuluran, mendapati bahawa seluruh kampung akan hilang ke bandar Berlaku rusuhan kecil akibat beban cukai berat. Daimyo boleh mengambil penduduk kampung sebagai buruh; pemungut cukai rasuah dengan ukuran palsu, rasuah mengambil.Massa petisyen atau rayuan kepada pegawai tempatan. Nama ditulis dalam bulatan jadi anda tidak boleh memberitahu yang memulakan petisyen. pegawai tempatan sering berpihak dengan mereka sendiri Rayuan kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi- Serangan Barat pada tahun 1853 bertepatan dengan tempoh pergolakan besar. Keperitan Ekonomi & Bantahan Samurai - Sistem kehadiran alternatif wujud melalui kebijaksanaan mendalam bakufu.- Daimyo mesti mengarahkan samurai dan orang biasa domain beliau untuk memperkayakan tanah dan menjadi rajin dalam kajian mereka terhadap seni sastera dan tentera - Jika samurai melaksanakan tugas mereka dengan betul, maka tidak akan menjadi tidak kemiskinan - Ia adalah perkara biasa untuk melihat daimyo w / hutang meningkat kepada pedagang, walaupun apabila dia mengurangkan wang saku kepada samurai beliau -

  Cukai- Cukai dalam lingkungan 50, 60, 70 peratus - Cukai atas segala-galanya: lot kosong dan taman-taman, bangunan, pintu, tingkap, kanak-kanak perempuan yang telah mencapai umur tertentu, kain, demi, herba, dan bijan - Peladang takut pegawai seperti harimau dan musang - Jika mereka tidak merawat pegawai cukup baik, boleh mengharapkan ditimbulkan Percukaian - Mempunyai untuk menyediakan barangan yang terbaik untuk pegawai-pegawai daripada ketakutan - Buruh paksa: mesti membuang bidang dan pergi ke bandar, di mana mereka bekerja tanpa gaji dan dipukul, dimarahi, didera.



Merchants di Osaka
 Golongan kaya memberi pinjaman menguntungkan untuk daimyoMereka menyampaikan beras ke Kyoto mana Maharaja tinggal, dan penjualan catuan beras kepada sesiapa sahaja untuk Kyoto  Walaupun mereka chonin (penduduk bandar), mereka dilantik ke tua tahap (Karo) jawatan
Resolusi:   Menjalankan pegawai menyeksa dan mengganggu petani  Menjalankan pedagang kaya dalam status. Osaka diberikan sosial tinggi dan yang berbuat apa-apa untuk membantu nasib petani. Edar emas, perak, dan beras untuk tidak bertanah di Settsu, Kawachi, Izumi, dan domain Harami, serta tidak bertanah miskin yang mempunyai masa keras keluarga menyokong