Tuesday, July 31, 2012

PERANAN PEMBESAR DI RUSIA


                    Peter The Great
                     
                      RAJA
ž   PEMBANTU               BADAN PEMANTAU
                   
                   PEMBESAR   

kEPENTINGAN pEMBESAR
ž1. MENENTUKAN KUAT ATAU LEMAH SESUATU PEMERINTAHAN
ž2.  KESETIAANNYA KEPADA RAJA
ž3.  TULANG BELAKANG KEPADA INSTITUSI PEMERINTAHAN BERAJA
 
 PEMBESAR DI RUSIA Semasa pemerintahan Moscow dan Dinasti Ramanov
 terbahagi kepada pentadbiran pusat, Wilayah atau daerah dan kampung
 
PERSAMAAN DARI SEGI Tugas yang diamanahkan
PERBEZAAN DARI SEGI:  
1.DARI SEGI KEDUDUKAN
2.KUASA YANG ADA PADA MEREKA

 PENTADBIRAN PUSAT TERDIRI DARIPADA

1. Majlis Penasihat Tertinggi (Duma)
2. Majlis Penasihat (Zemskii Sabor)
3.  jabatan kerajaan (Prikazi).

3 pRINSIP PENTING YANG MENENTUKAN PERANAN PEMBESAR DALAM INSTITUSI PEMERINTAHAN
ž1. KESERAGAMAN
ž2. KECEKAPAN
ž3. TIDAK BERLAKU PERTINDIHAN KUASA
 
PERUBAHAN DALAM PENTADBIRAN PUSAT SELEPAS TAHUN 1711
1.   Majlis Senate 
2.   Duma menjadi Parlimen  rendah dan dibubarkan dan digaqnti oleh Duma kedua pada tahun 1907
3.    Dewan Perhimpunan Wilayah
4.   Polis Rahsia khas ( OKHRANA )
 
  

Sunday, July 29, 2012

Tutorial 3 : Ulangkaji Tema 1



Berpandukan Worksheet 1 and worksheet 2

Kita akan mengulangkaji tema satu dari segi konsep dan ciri-ciri masyarakat.

  Masyarakat

                                  Feudal         

                                                                         
                                                         Agraria

                          
                                                                                Maritim

                                                                                                           Industri


                             Abad 16            hingga               Abad 17             Abad hingga abad 19




                    
                 England dan Jepun        Belanda dan     Portugal dan         England dan German
                                                     China               Jepun


Tarikh 30/8/2012  Masa 8.10 pagi hingga 9.30 pagi   Tempat Bilik PPU bawah SV
Bersedia dan selamat mengulangkaji.














   





Tuesday, July 24, 2012

TEMA 2: INSTITUSI PEMERINTAHAN


                                              Qin Shi Huang, maharaja China yang pertama.
  
Pelajar dapat menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan.

Institusi pemerintahan beraja di China.

      Bermula dengan pemerintahan Raja Huang Ti pada tahun 2697 sm PEMERINTAHAN BERCORAK DINASTI BERMULA SEMASA RAJA YU. Dinasti Hsia memulakan sistem pemerintahan berdasarkan keturunan (2205-1755 sm)
         Gelaran Maharaja digunakan oleh Shih Huang Ti (221-220sm) iaitu Dinasti Chin. Dinasti Chin diganti oleh beberapa dinasti seperti Han,Sui,Tang,Mongol,Ming dan Manchu sehingga 1912. Maharaja mempunyai kedudukan tertinggi dan berkuasa mutlak dalam pemerintahan di peringkat pusat. Maharaja dibantu oleh pembesar di pelbagai peringkat pusat, wilayah dan daerah


Ciri-Ciri Sistem Beraja/Dinasti di China


  1. Maharaja menduduki lapisan tertinggi dalam struktur social. Maharaja tinggal di ibu kota Peking  
      dan memerintah kerajaan melalui kuasa mutlaknya. 

2. Sistem maharaja di China sebelum campurtangan barat di pegang oleh Dinasti Manchu. Maharaja dibantu oleh pembesar pusat ,wilayah dan daerah.
3. Kedudukan politik sesorang maharaja adalah melalui konsepmandat dari syurga”.Konsep ini meletakkan maharaja sebagai wakil syurga atau anak syurga.
4. Maharaja dianggap suci dan kuasa memerintah adalah dari syurga.Tiada siapa yang boleh mendakwa maharaja.
5. Maharaja mesti memerintah dengan aman dan adil. Jika berlaku bencana alam atau sebarang kekacauan didalam negeri,ini menunjukkan kegagalan maharaja mengekalkan mandat dari syurga.Maka maharaja akan digantikan oleh pemerintah baru.
6. Mandat dari syurga iaitu  Kuasa dan kedudukan raja Maharaja dianggap anak syurga yang diberi mandat untuk memerintah dunia. Mandat dianggap ditarik balik apabila pemerintahan maharaja menunjukkan tanda-tanda kelemahan seperti peperangan,bencana,perebutan takhta , persengketaan dll

STRUKTUR PENTADBIRAN 
 
Kuasa autonomi diberikan oleh maharaja kepada pentadbir awam dan di wilayah-wilayah
Setiap wilayah dikuasai oleh seorang pentadbir awam,gabenor tentera dan pengawas.
 
 Peranan Maharaja dalam pemerintahan

1.    Maharaja bertindak sebagai ketua negara dalam pemerintahan China. Hal ini menunjukkan bahawa maharaja memiliki kuasa mutlak. Kuasa mutlak maharaja jelas dalam penggubalan undang-undang kerajaan. Undang-undang yang digubal oleh maharaja adalah untuk menjaga kestabilan negara dan melicinkan pentadbiran kerajaan. Malahan undang-undang yang digubal oleh maharaja bertujuan untuk mengukuhkan kedudukannya dalam sistem politik negara. Hal ini diperkuat dengan anggapan bahawa rakyat tidak berhak untuk mempersoalkan segala bentuk undang-undang yang digubal oleh maharaja.
 
 
2.   Dalam bidang kehakiman, maharaja China bertanggungjawab mengadili setiap kes yang dilaporkan, malahan maharaja akan menjatuhkan hukuman ke atas setiap pesalah, terutama yang melibatkan kesalahan yang membawa kepada hukuman mati. Dalam masyarakat China, keadilan seorang maharaja sangat diutamakan kerana mereka percaya bahawa maharaja merupakan pelindung kepada masyarakat bawahan.
 
 
3.   Negara China yang sangat luas telah mengundang pemberontakan dan peluasan kuasa oleh bangsa lain, terutama Mongol. Oleh yang demikian, maharaja mestilah seorang yang mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang ketahanan dan pertahanan. Maharaja merupakan seorang ketua dalam ketenteraan. Walaupun maharaja tidak terlibat secara langsung di medan perang, tetapi semua keputusan berkaitan dengan peperangan ditentukan oleh maharaja seperti mengisytiharkan perang dan juga perdamaian. Dalam hal yang lebih penting lagi maharaja yang berkaliber dan disanjung oleh rakyatnya mestilah bertanggungjawab menjaga dan mampu mengekalkan keamanan serta keselamatan rakyat dan negara China
 
 
 
4.    Memandangkan maharaja dalam masyarakat China dianggap sebagai anak tuhan atau wakil tuhan, seseorang maharaja akan mengetuai semua upacara keagamaan. Malahan terdapat tempat-tempat suci di dalam istana maharaja yang tidak boleh dimasuki oleh orang lain selain maharaja. Terdapat perayaan keagamaan yang dilaksanakan mestilah mendapat perkenan dan dimulai oleh maharaja.
 
5.     Maharaja menguasai segala hal ehwal ekonomi dan kekayaan negara. Malahan semua tanah pertanian merupakan kepunyaan maharaja yang diusahakan oleh rakyat jelata. Kegiatan perdagangan mestilah dijalankan dengan kebenaran maharaja. Hubungan perdagangan dengan negara luar mestilah mendapat restu daripada maharaja. Oleh yang demikian, ibu kota dijadikan pusat kegiatan ekonomi. Maharaja juga berusaha untuk memastikan kemakmuran ekonomi rakyat sentiasa terjamin. Hal ini terbukti apabila maharaja memberi bantuan kepada rakyat yang mengalami masalah bencana alam seperti banjir atau kemarau. Maharaja akan sentiasa member bantuan berupa makanan dan pakaian kepada mangsa bencana alam. Maharaja juga mempunyai kuasa untuk menentukan segala bentuk dan jumlah cukai yang akan dikenakan kepada rakyatnya. Maharaja telah melantik para pembesar untuk menjalankan semua kegiatan ekonomi, terutama pemungutan cukai, perdagangan dan sebagainya. 
 
 
6.    Maharaja bertanggungjawab penuh terhadap keamanan dan kesejahteraan rakyat. Sekiranya seseorang maharaja gagal memerintah negara, beliau akan digulingkan oleh rakyat. Menurut kepercayaan masyarakat Cina, seseorang maharaja gagal dalam pemerintahannya apabila berlaku malapetaka dalam negara seperti banjir, kemarau dan sebagainya. Oleh itu, rakyat jelata berhak menggulingkan pemerintahan kerajaan tersebut
 
                                                             Maharaja Tang Tai Zhong